Genomförande av en valkampanj
Jonathan, Eklund (2019)
Jonathan, Eklund
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720750
Tiivistelmä
Under våren 2019 fick jag äran och möjligheten att arbeta som kampanjchef för Sharie Sveholm som ställde upp i riksdagsvalet 2019. Att få ta del av denna händelserika resa från kandidatur och kampanjarbete fram till riksdagsval gav mig nya insikter, erfarenheter och perspektiv. Kampanjarbetet innehöll mycket glädje men också en förståelse för hur tidskrävande ett sådant projekt är. Jag vill genom detta arbete öka förståelsen för hur man genomför en lyckad valkampanj. Syftet med examensarbetet är att ge svar på hur man planerar och genomför en valkampanj. Jag har sökt svar på hur man påbörjar arbetet med en kampanj, hur man finner sin målgrupp, hur man tidsplanerar och hur man behöver tänka kring budgetfrågor. Jag har även satt stort fokus på marknadsföringsmetoder och marknadsföringskanaler samt mötet med människan. Studiens teoretiska perspektiv baserar sig på litteratur om ämnena kampanj, valkampanj, kampanjplanering, marknadsföring, kommunikation, kanaler, ansvar, projekt, tidsplanering och ekonomi. I den empiriska delen lyfter jag fram hur jag och Sharie Svehom gick till väga då vi planerade, genomförde och utvärderade valkampanjen. Jag använder mig av en kvalitativ forskningsansats genom en djupintervju. Jag har slutligen speglat svaren i djupintervjun och analysen av det praktiska genomförandet mot det teoretiska perspektivet. Hur man genomför en lyckad valkampanj är en stor och komplex fråga och vägarna till en lyckad genomförd valkampanj är väldigt många. Följande faktorer återspeglar framgångsmöjligheterna i en valkampanj; viljan och önskan av att samla röster till paritet, samarbetet, planeringen, val av målgrupp och val av budskap, samt marknadsföringens betydelse. During the spring of 2019, I got the honour and the opportunity to work as campaign manager for Sharie Sveholm who ran in the parliamentary elections in 2019. Being able to take part in this eventful journey from candidacy and campaign work up to parliamentary elections gave me new insights, experiences and perspectives. Campaign work contained a lot of joy but also an understanding of how time-consuming such a project is. Throughout this work, I want to increase my understanding of how to conduct a successful election campaign.
The purpose of this thesis is to provide answers on how to plan, execute and evaluate a campaign. I have looked for answers on how to start working on a campaign, how to find your target group, how to schedule and how you need to think about budget issues. I have also focused heavily on marketing methods and marketing channels as well as meeting people during the process.
The study's theoretical perspective is based on the literature on the topics campaign, election campaign, campaign planning, marketing, communication, channels, responsibilities, projects, time planning and finance. In the empirical part, I highlight how Sharie Svehom and I planned, conducted and evaluated the election campaign. I also used the qualitative research approach through an in-depth interview. Finally, I have reflected on the answers in the in-depth interview and the analysis of the practical implementation towards the theoretical perspective.
How to conduct a successful election campaign is a big and complex issue and the paths to a successful election campaign are many. The following factors reflect the chances of success in an election campaign; the will and desire to gather votes for parity, collaboration, planning, choice of the target group and choice of message, and the importance of marketing.
The purpose of this thesis is to provide answers on how to plan, execute and evaluate a campaign. I have looked for answers on how to start working on a campaign, how to find your target group, how to schedule and how you need to think about budget issues. I have also focused heavily on marketing methods and marketing channels as well as meeting people during the process.
The study's theoretical perspective is based on the literature on the topics campaign, election campaign, campaign planning, marketing, communication, channels, responsibilities, projects, time planning and finance. In the empirical part, I highlight how Sharie Svehom and I planned, conducted and evaluated the election campaign. I also used the qualitative research approach through an in-depth interview. Finally, I have reflected on the answers in the in-depth interview and the analysis of the practical implementation towards the theoretical perspective.
How to conduct a successful election campaign is a big and complex issue and the paths to a successful election campaign are many. The following factors reflect the chances of success in an election campaign; the will and desire to gather votes for parity, collaboration, planning, choice of the target group and choice of message, and the importance of marketing.