Rörlig grafik som ett verktyg i visuell storytelling
Pentilä, Petter (2019)
Pentilä, Petter
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521311
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, miten liikegrafiikkaa voidaan käyttää visuaalisessa tarinankerronnassa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin, kuinka liikegrafiikkaa voidaan käyttää tarinankerrontaan ja miten kuluttajat reagoivat siihen.
Työn teoreettinen osa koostuu animaation perusteoriasta ja historiasta. Teoriaosassa käydään lävitse, mitä liikegrafiikka on ja mikä määrittelee liikegrafiikan. Teoriaosa tarjoaa myös yleiskatsauksen animaation historiasta ja antaa lukijalle kuvan siitä, kuinka liikkuva grafiikka on kehittynyt nykypäivään asti.Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää erilaisten näkökulmien saamiseksi aiheesta.
Laadullinen kysely tehtiin kahdella haastattelulla ammattilaisten kanssa, ja määrällisessä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka suunniteltiin teoreettisen viitekehyksen perusteella. Kyselyn tarkoituksena oli nähdä, miten kuluttajat reagoivat liikkuvaan grafiikkaan. Kyselyn kohderyhmänä oli 18–55-vuotiaat kuluttajat ja siihen osallistui 229 ihmistä.
Kyselyn tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista katsoo videoita päivittäin ja reagoi positiivisesti liikegrafiikkaan. Tutkimus osoittaa myös, että suurin osa vastaajista uskoo, että liikegrafiikankäyttö markkinointitarkoituksessa voi antaa paremman vaikutelman yrityksestä kuluttajalle, mutta myös animaation laatu vaikuttaa siihen.
Työn teoreettinen osa koostuu animaation perusteoriasta ja historiasta. Teoriaosassa käydään lävitse, mitä liikegrafiikka on ja mikä määrittelee liikegrafiikan. Teoriaosa tarjoaa myös yleiskatsauksen animaation historiasta ja antaa lukijalle kuvan siitä, kuinka liikkuva grafiikka on kehittynyt nykypäivään asti.Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää erilaisten näkökulmien saamiseksi aiheesta.
Laadullinen kysely tehtiin kahdella haastattelulla ammattilaisten kanssa, ja määrällisessä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka suunniteltiin teoreettisen viitekehyksen perusteella. Kyselyn tarkoituksena oli nähdä, miten kuluttajat reagoivat liikkuvaan grafiikkaan. Kyselyn kohderyhmänä oli 18–55-vuotiaat kuluttajat ja siihen osallistui 229 ihmistä.
Kyselyn tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista katsoo videoita päivittäin ja reagoi positiivisesti liikegrafiikkaan. Tutkimus osoittaa myös, että suurin osa vastaajista uskoo, että liikegrafiikankäyttö markkinointitarkoituksessa voi antaa paremman vaikutelman yrityksestä kuluttajalle, mutta myös animaation laatu vaikuttaa siihen.