Sponsoroinnin asema yrityksen markkinoinnissa – sponsorimarkkinoinnin hyödyt sekä haasteet
Hiltunen, Pipsa-Riina (2019)
Hiltunen, Pipsa-Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sponsorointia markkinointiviestinnässään hyödyntävien yritysten näkemyksiä sponsoroinnista. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sponsorointiin ja sponsorimarkkinointiin yhtenä markkinoinnin keinona. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa haastattelututkimus sponsorointia hyödyntäville yrityksille. Tutkimuksen avulla selvitettiin yrityksien näkökulmia sponsoroinnista ja sen käytöstä yrityksien markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sponsoroinnin kaikkia osa-alueita, kuten sponsoroinnin kohteita, tavoitteita ja muotoja. Teoriaosuudessa pyritään kuvaamaan sponsorointia ilmiönä ja esittämään eri osa-alueita, joita sponsorointiin kuuluu. Teoriaosuudessa paneudutaan myös sponsorointiin markkinointiviestinnän keinona.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tekemällä kvalitatiivinen haastattelututkimus. Haastatteluun osallistui neljä eri toimialan yrityksen edustajaa. Haastattelut toteutettiin kesän ja syksyn 2019 aikana. Tutkimustulosten mukaan sponsoroinnilla oli pitempi historia yritysten markkinoinnissa, mutta vasta viime vuosina sen ammattimaisuuteen oli alettu kiinnittämään huomiota. Tutkimustulosten avulla saatiin selville, että ongelmakohtia sponsorimarkkinoinnissa olivat esimerkiksi vastikkeellisuus sekä tavoitteiden asettaminen. Positiivisia asioita sponsoroinnin avulla oli saatu etenkin yritysten ulkoiseen imagoon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sponsoroinnin kaikkia osa-alueita, kuten sponsoroinnin kohteita, tavoitteita ja muotoja. Teoriaosuudessa pyritään kuvaamaan sponsorointia ilmiönä ja esittämään eri osa-alueita, joita sponsorointiin kuuluu. Teoriaosuudessa paneudutaan myös sponsorointiin markkinointiviestinnän keinona.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tekemällä kvalitatiivinen haastattelututkimus. Haastatteluun osallistui neljä eri toimialan yrityksen edustajaa. Haastattelut toteutettiin kesän ja syksyn 2019 aikana. Tutkimustulosten mukaan sponsoroinnilla oli pitempi historia yritysten markkinoinnissa, mutta vasta viime vuosina sen ammattimaisuuteen oli alettu kiinnittämään huomiota. Tutkimustulosten avulla saatiin selville, että ongelmakohtia sponsorimarkkinoinnissa olivat esimerkiksi vastikkeellisuus sekä tavoitteiden asettaminen. Positiivisia asioita sponsoroinnin avulla oli saatu etenkin yritysten ulkoiseen imagoon.