Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rekrytointiprosessin laatu työnhakijoiden näkökulmasta henkilöstöpalveluyrityksessä

Pitkänen, Iina-Emilia (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö.pdf (3.699Mt)
Lataukset: 


Pitkänen, Iina-Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921552
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan yritys X:n rekrytointiprosessin laatua työnhakijoiden näkökulmasta. Tämän selvittämiseksi tarkastellaan, minkälainen on onnistunut rekrytointiprosessi ja tutkitaan, miten työnhakijat kokevat yritys X:n rekrytointiprosessin eri vaihteet sekä kuinka tyytyväisiä työnhakijat ovat yritys X:n rekrytointiprosessiin. Toimeksiantajayritys on henkilöstöpalvelualan yritys ja tutkimuksen tuloksia hyödynnetään toimeksiantajayrityksen rekrytoinneissa hotelli- ja ravintola toimialalla.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu rekrytoinnista, rekrytointiprosessista sekä työnantajamielikuvasta. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin 17.9.-30.9.2019 ja se lähetettiin 4796 henkilölle, jotka ovat hakeneet pääkaupunkiseudulla sijaitseviin suomenkielisiin työpaikkoihin 1.1-31.6.2019 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 542 henkilöä ja kyselyn vastausprosentti oli 11,5.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritys X:n rekrytointiprosessiin oltiin yleisesti tyytyväisiä vaikka asiakasuskollisuutta osoittava luku, NPS-luku, oli 10. Erityisesti kiitosta saivat miellyttävät haastattelutilanteet sekä haastattelijat, jotka koettiin ystävällisiksi. Kritiikkiä saivat viestintä rekrytointiprosessin aikana sekä informaatio hakuprosessin etenemisestä. 35 prosenttia vastaajista ei ollut tyytyväisiä viestintään tai saamaansa informaatioon hakuprosessin etenemisen aikana. Työnhakijoiden kannalta rekrytointiprosessin keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat viestintä, nopeus ja videohaastatteluvaihe. Yritys X:n tulisi kiinnittää näihin huomiota rekrytointiprosessinsa laadun parantamiseksi.

Taustamuuttujilla havaittiin olevan vaikutusta mielipiteisiin rekrytointiprosessin vaiheista. Erityisesti sillä, jos vastaaja ei tullut valituksi tehtävään, havaittiin olevan negatiivinen vaikutus mielipiteisiin rekrytointiprosessista, joten kehitysehdotuksena on tutkia, miten rekrytointiprosessia voitaisiin kehittää heidän näkökulmastaan. Erityisesti miehet, 35-49-vuotiaat sekä yli viisi työhakemusta lähettäneet olivat muita tyytymättömämpiä rekrytointiprosessiin. Heidän näkökulmaansa rekrytointiprosessista kannattaisi tutkia, jotta rekrytointiprosessin laatua voitaisiin parantaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste