Toiminnalliset menetelmät osana 0–3-vuotiaiden lasten väkivaltatyötä : opasvihkonen Perhekulma Puhurille
Aro, Emilia (2019)
Aro, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Perhekulma Puhurin 0–3-vuotiaiden lasten ja heidän lähivanhempiensa kanssa tehtävässä väkivaltatyössä käytössä olevia toiminnallisia menetelmiä. Toiminnalliset menetelmät kartoitettiin haastattelemalla Perhekulma Puhurin väkivaltatyöntekijöitä. Saatu aineisto jäsenneltiin käytännönläheiseen produktioon, jonka tavoitteena oli selkiyttää ja kehittää Perhekulma Puhurin nykyisiä toimintatapoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista toimintatutkimusta, joka mahdollisti monipuoliset aineistonkeruutavat kokemus- ja toimivuustiedon hankinnassa sekä tiedon käsittelyssä. Kvalitatiivisessa toimintatutkimuksessa kerätty aineisto rinnastettiin teoriatietoon, joka mahdollisti tutkimusaiheen eri näkökulmien tarkastelun syvällisemmin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksina saatiin monipuolisesti erilaisia toiminnallisia menetelmiä, joita voidaan hyödyntää pienten lasten kanssa tehtävässä väkivaltatyössä. Näistä mainittakoon esimerkkeinä leikit, sadut, vauvahieronta ja muut vuorovaikutusharjoitukset lapsen ja lapsen lähivanhemman välillä. Toiminnallisten menetelmien lisäksi tuloksiksi saatiin väkivaltatyöntekijöiden kokemuskommentteja eri menetelmiin liittyvistä hyödyistä ja haasteista käytännön työssä. Menetelmien hyödyntäminen työskentelyssä koettiin tärkeänä, sillä niiden avulla lapsi pystyy käsittelemään kokemaansa ikätason mukaisesti ja turvallisesti. Toiminnallisten menetelmien avulla pystytään myös tavoittamaan lapsen ääni sekä sanoittamaan lapsen kokemus ja tunteet hänen lähivanhemmalleen.
Opinnäytetyö on merkittävä ja ainutlaatuinen. Se hyödyttää Perhekulma Puhurin lisäksi myös muita lapsiperheiden kanssa työskenteleviä, sillä vastaavanlaista tutkimusta ja produktiota ei ole ollut saatavilla ennen tätä. Produktio ohjeistaa selkokielisesti perheiden kunnioittavassa kohtaamisessa sekä auttaa ymmärtämään perheen tilannetta ja syy-seuraussuhteita. Jatkokehitysehdotuksina on mietitty erillistä opasvihkosta varhaiskasvatukseen sekä lasten vanhemmille. Varhaiskasvatus saisi vihkosesta konkreettisia välineitä väkivaltaa kohdanneiden perheiden yleisen tilanteen arviointiin ja puheeksi ottoon. Vanhemmat saisivat vihkosesta puolestaan ideoita esimerkiksi itsensä ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen kehittämiseen.
Tuloksina saatiin monipuolisesti erilaisia toiminnallisia menetelmiä, joita voidaan hyödyntää pienten lasten kanssa tehtävässä väkivaltatyössä. Näistä mainittakoon esimerkkeinä leikit, sadut, vauvahieronta ja muut vuorovaikutusharjoitukset lapsen ja lapsen lähivanhemman välillä. Toiminnallisten menetelmien lisäksi tuloksiksi saatiin väkivaltatyöntekijöiden kokemuskommentteja eri menetelmiin liittyvistä hyödyistä ja haasteista käytännön työssä. Menetelmien hyödyntäminen työskentelyssä koettiin tärkeänä, sillä niiden avulla lapsi pystyy käsittelemään kokemaansa ikätason mukaisesti ja turvallisesti. Toiminnallisten menetelmien avulla pystytään myös tavoittamaan lapsen ääni sekä sanoittamaan lapsen kokemus ja tunteet hänen lähivanhemmalleen.
Opinnäytetyö on merkittävä ja ainutlaatuinen. Se hyödyttää Perhekulma Puhurin lisäksi myös muita lapsiperheiden kanssa työskenteleviä, sillä vastaavanlaista tutkimusta ja produktiota ei ole ollut saatavilla ennen tätä. Produktio ohjeistaa selkokielisesti perheiden kunnioittavassa kohtaamisessa sekä auttaa ymmärtämään perheen tilannetta ja syy-seuraussuhteita. Jatkokehitysehdotuksina on mietitty erillistä opasvihkosta varhaiskasvatukseen sekä lasten vanhemmille. Varhaiskasvatus saisi vihkosesta konkreettisia välineitä väkivaltaa kohdanneiden perheiden yleisen tilanteen arviointiin ja puheeksi ottoon. Vanhemmat saisivat vihkosesta puolestaan ideoita esimerkiksi itsensä ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen kehittämiseen.