Suur-Ahvenkosken koulun tilasuunnitelma: Kyläkoulun uusi ilme
Hartikka, Johanna (2019)
Hartikka, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921593
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli suunnitella vanhalle kyläkoululle uusi, päivitetympi yleisilme. Työssä pyrittiin löytämään realistisilla valinnoilla ja kustannuksilla asiakkaalle toi- vottu ja toimiva lopputulos. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Suur-Ahvenkosken koulu Pyhtäällä.
Työssä käytetyt tutkimusmetodit olivat kvalitatiivisia. Työssä havainnoitiin ja haastateltiin tutkittavia. Tarkkailtiin opetustilanteita, kalusteiden toimivuutta, ääntä luokkatiloissa ja oppi- laiden siirtymävaiheita tiloista toiseen. Työtä tukemaan tehtiin myös kyselytutkimus oppi- laille. Tutkimuksessa kerättiin tärkeää tietoa lasten näkökulmasta.
Työssä käytetty päätutkimuskysymys oli: ”Miten suunnitella tilat, jotka vastaavat vaatimuk- siin muunneltavista tiloista, mutta samalla luoden uusia, ekologisia ja esteettisesti sopivia tilaratkaisuja?” Tarkentavina kysymyksinä ovat: ”Millaiset suunnitelmat tehdään viihtyvyy- den ja toimivuuden parantamiseksi?” ja ”Miten oppilasmäärän vaihtelevuus ei tuota ongel- maa tehtyihin tilasuunnitelmiin?” sekä ”Kuinka meteliä saadaan minimoitua?”
Työn lähtökohdissa otettiin huomioon asiakkaan asettamat realiteetit. Työssä tutkittiin eri- laisia vaihtoehtoja suunnitelmalle. Kerättiin asiakkaan toiveet ja opetussuunnitelman vaati- mat realistiset lähtökohdat yhteen ja pyrittiin tuottamaan suunnitelma, joka palvelisi tulevai- suudessa konseptitasolla koko koulua. Työssä kiinnitettiin huomiota myös uusiin kalusteva- lintoihin ja tilojen muunneltavuuteen.
Työssä käytetyt tutkimusmetodit olivat kvalitatiivisia. Työssä havainnoitiin ja haastateltiin tutkittavia. Tarkkailtiin opetustilanteita, kalusteiden toimivuutta, ääntä luokkatiloissa ja oppi- laiden siirtymävaiheita tiloista toiseen. Työtä tukemaan tehtiin myös kyselytutkimus oppi- laille. Tutkimuksessa kerättiin tärkeää tietoa lasten näkökulmasta.
Työssä käytetty päätutkimuskysymys oli: ”Miten suunnitella tilat, jotka vastaavat vaatimuk- siin muunneltavista tiloista, mutta samalla luoden uusia, ekologisia ja esteettisesti sopivia tilaratkaisuja?” Tarkentavina kysymyksinä ovat: ”Millaiset suunnitelmat tehdään viihtyvyy- den ja toimivuuden parantamiseksi?” ja ”Miten oppilasmäärän vaihtelevuus ei tuota ongel- maa tehtyihin tilasuunnitelmiin?” sekä ”Kuinka meteliä saadaan minimoitua?”
Työn lähtökohdissa otettiin huomioon asiakkaan asettamat realiteetit. Työssä tutkittiin eri- laisia vaihtoehtoja suunnitelmalle. Kerättiin asiakkaan toiveet ja opetussuunnitelman vaati- mat realistiset lähtökohdat yhteen ja pyrittiin tuottamaan suunnitelma, joka palvelisi tulevai- suudessa konseptitasolla koko koulua. Työssä kiinnitettiin huomiota myös uusiin kalusteva- lintoihin ja tilojen muunneltavuuteen.