Tarinallistaminen yrityksen maineenhallinnassa
Saajanne, Elina (2019)
Saajanne, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun periaatteita. Lisäksi haluttiin perehtyä siihen, mitä tarkoitetaan yrityksen maineella. Tarinallistamisen sekä maineen käsitteisiin tutustumisen lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta tarinallistamisen keinojen hyödyntämisestä yritystoiminnassa, erityisesti maineenhallinnassa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin tarinallistamisprosessin eri vaiheisiin ja sovellettiin ns. stooripuu-menetelmää kohdeyrityksessä. Lisäksi työssä selvitettiin kohdeyrityksen tämänhetkiset merkittävimmät viestinnän kanavat, jotka toimivat yrityksen ns. tarinanäyttämönä.
Kohdeyrityksen asiakkaille tehtiin kysely, jonka tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielikuvia ja kokemuksia yrityksen näkyvyydestä, yrityksen arvojen ja asiakaslupausten toteutumisesta sekä maineesta. Kerätyn tiedon perusteella saatiin koottua asiakasjoukon näkemys nykytilasta.
Loppupäätelmänä voitiin todeta, että tarinallistamista voidaan hyödyntää keinona yrityksen viestinnässä ja maineenhallinnassa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin tarinallistamisprosessin eri vaiheisiin ja sovellettiin ns. stooripuu-menetelmää kohdeyrityksessä. Lisäksi työssä selvitettiin kohdeyrityksen tämänhetkiset merkittävimmät viestinnän kanavat, jotka toimivat yrityksen ns. tarinanäyttämönä.
Kohdeyrityksen asiakkaille tehtiin kysely, jonka tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielikuvia ja kokemuksia yrityksen näkyvyydestä, yrityksen arvojen ja asiakaslupausten toteutumisesta sekä maineesta. Kerätyn tiedon perusteella saatiin koottua asiakasjoukon näkemys nykytilasta.
Loppupäätelmänä voitiin todeta, että tarinallistamista voidaan hyödyntää keinona yrityksen viestinnässä ja maineenhallinnassa.