Sosiaalisen median toimintaohjeistus HESY ry:lle
Keltala, Tia (2019)
Keltala, Tia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Helsingin eläinsuojeluyhdistykselle sosiaalisen median toimintaohjeistus, jonka avulla voidaan kehittää HESY ry:n sosiaalisen median markkinointia. HESY:llä ei ole ennestään ohjeistusta, johon olisi kerätty yhteen sosiaalisen median markkinoinnin kannalta tärkeät asiat, eikä toimeksiantaja ole aiemmin juurikaan asettanut sosiaalisessa mediassa tekemiselle tavoitteita tai tehnyt aikataulutusta ja seurantaa. Ohjeistuksen tarkoitus on selkeyttää ja tehostaa yhdistyksen toimintaa sosiaalisessa mediassa, antaa kehitysehdotuksia, koota yhteen toimeksiantajan aikaisemmin hyväksi havaitut markkinointikeinot sekä tämän myötä kasvattaa yhdistyksen tunnettuutta, lisätä vuorovaikutusta ja sitouttaa seuraajia.
Toimintaohjeistuksen avulla voidaan varmistaa, että yhdistyksen viestintä sosiaalisessa mediassa on suunniteltua sekä yhdistyksen arvojen, tavoitteiden ja sovittujen sääntöjen mukaista. Ohjeissa käydään läpi konkreettisia tavoitteita, toimenpiteitä ja sisältöideoita sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Aihe rajataan koskemaan yhdistyksen sosiaalisen median pääkanavia, Facebookia ja Instagramia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän muutosta digitaaliseksi ja avataan siihen liittyviä käsitteitä: inbound- ja outbound-markkinointi sekä vaikuttajamarkkinointi. Tästä siirrytään käymään läpi sosiaalista mediaa käsitteenä ja sen merkitystä yrityksen markkinointikanavana, jonka jälkeen pureudutaan sosiaalisen median strategiaan keskittyen sisällön tärkeyteen sekä sosiaalisen median kanaviin Facebookiin ja Instagramiin. Teoreettisesta osuudesta päästään tuotoksen tarkempaan kuvaukseen, jossa käydään vaihe vaiheelta toimintaohjeistuksen rakenne läpi.
Opinnäytetyön liitteeksi syntyi sosiaalisen median toimintaohjeistus, joka luotiin teoriaosuuden pohjalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää ohjeistusta suunnitellessaan sosiaalisen median markkinointia ja työtekijöiden perehdytyksessä. Ohjeet antavat runkoa sille, mitä asioita suunnitelmaa tehdessä on tärkeää ottaa huomioon. Tärkeimpinä näistä ovat sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, kohderyhmä, mielenkiintoinen sisältö, aikataulutus, vastuunjako, työkalut, seuranta sekä aktiivisuus sosiaalisessa mediassa.
Toimintaohjeistuksen avulla voidaan varmistaa, että yhdistyksen viestintä sosiaalisessa mediassa on suunniteltua sekä yhdistyksen arvojen, tavoitteiden ja sovittujen sääntöjen mukaista. Ohjeissa käydään läpi konkreettisia tavoitteita, toimenpiteitä ja sisältöideoita sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Aihe rajataan koskemaan yhdistyksen sosiaalisen median pääkanavia, Facebookia ja Instagramia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän muutosta digitaaliseksi ja avataan siihen liittyviä käsitteitä: inbound- ja outbound-markkinointi sekä vaikuttajamarkkinointi. Tästä siirrytään käymään läpi sosiaalista mediaa käsitteenä ja sen merkitystä yrityksen markkinointikanavana, jonka jälkeen pureudutaan sosiaalisen median strategiaan keskittyen sisällön tärkeyteen sekä sosiaalisen median kanaviin Facebookiin ja Instagramiin. Teoreettisesta osuudesta päästään tuotoksen tarkempaan kuvaukseen, jossa käydään vaihe vaiheelta toimintaohjeistuksen rakenne läpi.
Opinnäytetyön liitteeksi syntyi sosiaalisen median toimintaohjeistus, joka luotiin teoriaosuuden pohjalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää ohjeistusta suunnitellessaan sosiaalisen median markkinointia ja työtekijöiden perehdytyksessä. Ohjeet antavat runkoa sille, mitä asioita suunnitelmaa tehdessä on tärkeää ottaa huomioon. Tärkeimpinä näistä ovat sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, kohderyhmä, mielenkiintoinen sisältö, aikataulutus, vastuunjako, työkalut, seuranta sekä aktiivisuus sosiaalisessa mediassa.