Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opintopolun tukeminen Savon ammatti- ja aikuisopistossa

Holopainen, Tarja (2011)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö 52011.pdf (638.4Kt)
Lataukset: 


Holopainen, Tarja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163235
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoitus on selvittää millaisia tukitoimia Savon ammatti- ja aikuisopiston liiketalouden toimialueen opiskelijoille on tarjolla ja millaista tukea opiskelijat kaipaisivat.

Nykykoulussa useiden opiskelijoiden koulupolku on mutkikkaampi kuin aiemmin. Peruskoulussa on saattanut olla oppimis- ja sopeutumisvaikeuksia ja monet opiskelijat ovat oppineet odottamaan epäonnis-tumisia ja heikkoja suorituksia.

Peruskoulun jälkeen ammatilliseen koulutukseen siirtymisen on huomattu olevan hankalaa. Uusi koulu, ryhmä ja opettajat ovat vieraita. Oppilaitokseen kiinnittyminen heti opintojen alkuvaiheessa ennustaa yleensä opiskeluissa selviämistä. Jos nuori tuntee jäävänsä uudessa ympäristössä yksin, poissaolot yleistyvät ja opintojen sujuminen kangertelee. Tässä vaiheessa monet opiskelijat saattavat ajautua keskeyttämään opintonsa.

Opintojen keskeyttäminen voi olla turmiollista ja saattaa johtaa nuoren syrjäytymiseen. Esittelen kehittämistehtävässäni syrjäytymisen muotoja. Esittelen lisäksi käytössä olevia opiskelun tukimuotoja ja pedagogista hyvinvointia.

Toteutin tutkimustehtävän opiskelijoille suunnatulla lomakekyselyllä. Vastauksia sain yhteensä 32 opis-kelijalta, 6 vastausta datanomiopiskelijoilta ja 26 vastausta merkonomiopiskelijoilta.

Tutkimus osoittaa, että ohjauksen ja koulutuksen kehittämisessä on tehtävää. Toisaalta opiskelijat kaipaavat uusia oppimisympäristöjä, mutta toisaalta useat opiskelevat mielellään myös opettajajohtoisesti perinteisissä luokkatiloissa. Eriyttämistä ja yksilöllistä ohjausta kaivataan lisää. Toimiva vuorovaikutus on opiskelijoiden mielestä ensiarvoisen tärkeää. Nuorten elinolojen tunteminen olisi koko koulun henkilökunnan tärkeä taito.

Oppilaitos on mielenkiintoinen ja monimuotoinen yhteisö, jossa opiskelu ja työskentely tulisi saada mukavaksi, jotta kaikki yhteisön jäsenet voisivat nauttia pedagogisesta hyvinvoinnista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste