Työsuojelurahaston ja Työturvallisuuskeskuksen yhteistyö ja "kansallinen visio" työturvallisuudesta
Jäkärä, Julia (2019)
Jäkärä, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921606
Tiivistelmä
Nykyisin yhteistyön tekeminen tuntuu olevan koko ajan olennaisempaa työelämässä. Toinen työelämää puhuttava asia on työturvallisuus. Joku voi ajatella, että miten nämä kaksi aihetta saadaan liittymään toisiinsa. Ne kuitenkin yhdistyvät puhuttaessa Työsuojelurahastosta ja Työturvallisuuskeskuksesta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Työsuojelurahaston pyynnöstä Työsuojelurahaston ja Työturvallisuuskeskuksen yhteistyötä ja heidän ”kansallista visiotaan” työturvallisuudesta. Työsuojelurahasto ja Työturvallisuuskeskus tekevät yhteistyötä keskenään, joten työssä tutkittiin, millaista organisaatioiden tämän hetkinen yhteistyö on ja miten se sujuu. Koska molemmat organisaatiot toimivat työturvallisuuden parissa, oli aihe luonnollinen valinta tutkittavaksi. Työssä selvitettiin organisaatioiden ajatuksia työturvallisuudesta ja miten ne kokevat vision kansallisella tasolla. Lisäksi työssä tutkittiin Työsuojelurahaston käytössä olevaa Hyvä hallintotapa -ohjetta ja sitä, onko kyseinen ohje tarpeellinen. Työn tavoitteena oli havainnollistaa organisaatioiden välistä yhteistyötä ja heidän käsityksiänsä ja ajatuksia työturvallisuuden näkökulmista.
Työ on rajattu niin, että siinä on käsitelty Työsuojelurahastoa ja Työturvallisuuskeskusta organisaatioina, tutkittu työturvallisuutta mm. työturvallisuuslain avulla ja perehdytty siihen, mikä Hyvä hallintotapa -ohje on. Tämän lisäksi työssä on avattu yhteistyön käsitettä nimenomaan organisaatioiden välillä. Työssä on hyödynnetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä oli haastattelu. Haastateltavana oli organisaatioiden toimitusjohtajat.
Haastatteluista saaduista tuloksista selvisi, että tällä hetkellä Työsuojelurahaston ja Työturvallisuuskeskuksen yhteistyö sujuu hyvin ja sitä halutaan jatkossakin ylläpitää ja kehittää. Molemmilla organisaatioilla on omia näkemyksiä työturvallisuudesta, mutta molemmat kuitenkin kokevat kehittävänsä työllään työturvallisuutta. Organisaatiot kokevat, että tällä hetkellä ”kansallista visiota” työturvallisuudesta ei ole. Vision kehitys lähtee ylemmältä tasolta. Hyvä hallintotapa -ohje taas on hyvä olla olemassa. Se helpottaa organisaatioita mm. perustelemaan toimintaansa paremmin ja selventämään eri sidosryhmille työtehtäviään.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Työsuojelurahaston pyynnöstä Työsuojelurahaston ja Työturvallisuuskeskuksen yhteistyötä ja heidän ”kansallista visiotaan” työturvallisuudesta. Työsuojelurahasto ja Työturvallisuuskeskus tekevät yhteistyötä keskenään, joten työssä tutkittiin, millaista organisaatioiden tämän hetkinen yhteistyö on ja miten se sujuu. Koska molemmat organisaatiot toimivat työturvallisuuden parissa, oli aihe luonnollinen valinta tutkittavaksi. Työssä selvitettiin organisaatioiden ajatuksia työturvallisuudesta ja miten ne kokevat vision kansallisella tasolla. Lisäksi työssä tutkittiin Työsuojelurahaston käytössä olevaa Hyvä hallintotapa -ohjetta ja sitä, onko kyseinen ohje tarpeellinen. Työn tavoitteena oli havainnollistaa organisaatioiden välistä yhteistyötä ja heidän käsityksiänsä ja ajatuksia työturvallisuuden näkökulmista.
Työ on rajattu niin, että siinä on käsitelty Työsuojelurahastoa ja Työturvallisuuskeskusta organisaatioina, tutkittu työturvallisuutta mm. työturvallisuuslain avulla ja perehdytty siihen, mikä Hyvä hallintotapa -ohje on. Tämän lisäksi työssä on avattu yhteistyön käsitettä nimenomaan organisaatioiden välillä. Työssä on hyödynnetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä oli haastattelu. Haastateltavana oli organisaatioiden toimitusjohtajat.
Haastatteluista saaduista tuloksista selvisi, että tällä hetkellä Työsuojelurahaston ja Työturvallisuuskeskuksen yhteistyö sujuu hyvin ja sitä halutaan jatkossakin ylläpitää ja kehittää. Molemmilla organisaatioilla on omia näkemyksiä työturvallisuudesta, mutta molemmat kuitenkin kokevat kehittävänsä työllään työturvallisuutta. Organisaatiot kokevat, että tällä hetkellä ”kansallista visiota” työturvallisuudesta ei ole. Vision kehitys lähtee ylemmältä tasolta. Hyvä hallintotapa -ohje taas on hyvä olla olemassa. Se helpottaa organisaatioita mm. perustelemaan toimintaansa paremmin ja selventämään eri sidosryhmille työtehtäviään.