Nuorten syömishäiriöt : Verkko-opiskelumateriaalia terveysalan opiskelijoille.
Hynninen, Elina; Lind, Mikael; Mehtälä, Mandi (2019)
Hynninen, Elina
Lind, Mikael
Mehtälä, Mandi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021650
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat sairauksia, jotka vaikuttavat syömiskäyttäytymisen lisäksi nuoren fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn. Syömishäiriöt ovat vakavia, joskus elämänmittaisia sairauksia, joista voi jäädä pysyviäkin haittoja. Tästä syystä varhainen tunnistaminen on avainasemassa syömishäiriöiden diagnosoinnissa ja hoidossa. Tunnetuimpia syömishäiriötyyppejä ovat laihuushäiriö eli anoreksia nervosa ja ahmimishäiriö eli bulimia nervosa. Epätyypillisiä syömishäiriöitä ilmenee kuitenkin eniten, joista ahmintahäiriö (binge eating disorder) on yksi yleisimmistä syömishäiriötyypeistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tuotekehityksenä terveysalan opiskelijoille nuorten syömishäiriöistä verkko-opiskelumateriaalia Moodlen verkko-opiskeluympäristöön. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa terveysalan opiskelijoille infor-maatiota nuorten syömishäiriöistä, niiden tunnistamisesta, ennaltaehkäisystä, hoidosta sekä vaikutuksista nuoren kehitykseen.
Opinnäytetyömme kehittämistarve tuli toimeksiantajaltamme, mutta tuotteen kehittelyyn saimme vapaat kädet. Verkko-opiskelumateriaali tuotettiin tuotekehitysprosessina. Luonnosteluvaiheessa loimme tiedonhaun tuloksena valitsemistamme tutkimusaineistoista opinnäytetyöllemme teoreettisen viitekehyksen, jota pidimme perustana itse tuotteelle. Verkko-opiskelumateriaali kehittelyssä hyödynsimme Moodlen H5P-lisäosaa. Tuotteemme esitestaus suoritettiin sairaanhoitajaopiskelijoilla Webropol-kyselytutkimusta hyödyntäen. Saamiemme vastausten avulla viimeistelimme tuotteemme.
Jatkokehitysideana olisi Moodlen verkko-opiskelu ympäristön kääntäminen englanniksi kansainvälisiä opiskelijoita varten. Vaihtoehtoisesti varhaisesta tunnistamisesta voisi kehittää jonkinlaisen muistilistan tai ohjelehtisen, esimerkiksi terveydenhoitajille tai urheiluvalmentajille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tuotekehityksenä terveysalan opiskelijoille nuorten syömishäiriöistä verkko-opiskelumateriaalia Moodlen verkko-opiskeluympäristöön. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa terveysalan opiskelijoille infor-maatiota nuorten syömishäiriöistä, niiden tunnistamisesta, ennaltaehkäisystä, hoidosta sekä vaikutuksista nuoren kehitykseen.
Opinnäytetyömme kehittämistarve tuli toimeksiantajaltamme, mutta tuotteen kehittelyyn saimme vapaat kädet. Verkko-opiskelumateriaali tuotettiin tuotekehitysprosessina. Luonnosteluvaiheessa loimme tiedonhaun tuloksena valitsemistamme tutkimusaineistoista opinnäytetyöllemme teoreettisen viitekehyksen, jota pidimme perustana itse tuotteelle. Verkko-opiskelumateriaali kehittelyssä hyödynsimme Moodlen H5P-lisäosaa. Tuotteemme esitestaus suoritettiin sairaanhoitajaopiskelijoilla Webropol-kyselytutkimusta hyödyntäen. Saamiemme vastausten avulla viimeistelimme tuotteemme.
Jatkokehitysideana olisi Moodlen verkko-opiskelu ympäristön kääntäminen englanniksi kansainvälisiä opiskelijoita varten. Vaihtoehtoisesti varhaisesta tunnistamisesta voisi kehittää jonkinlaisen muistilistan tai ohjelehtisen, esimerkiksi terveydenhoitajille tai urheiluvalmentajille.