Psykologinen omistajuudentunne lyhytaikaisessa projektityössä : projektiopintokokonaisuus Tampereen korkeakouluyhteisön kesäopinnoissa
Räsänen, Mona (2019)
Räsänen, Mona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021675
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuva maailma pakottaa korkeakouluja kehittämään opintoja nykypäivän tarpeisiin vastaaviksi. Projektiopinnot tähtäävät kehittämään monipuolisesti työelämässä tarvittavia taitoja, kuten tiimityötaitoja ja ongelmanratkaisutaitoja. Opinnäytetyö on toteutettu osana Tampereen korkeakouluyhteisön Koulutuksen kehittämispalveluiden opiskelijoille suunnatun projektioppimisen hankkeen tutkimusta.
Psykologinen omistajuus vaikuttaa pääsääntöisesti yksilön ja ryhmän toimintaan sekä syntyneisiin tuloksiin positiivisesti (Burman, 2019). Tämä opinnäytetyö lähestyy projektopintojen kehittämistä psykologisen omistajuudentunteen lisäämisen näkökulmasta. Tapaustutkimuksen kohteena on Tampereen korkeakouluyhteisön projektiopintojen kesäkurssi Smart Campus Innovation Lab. Aineistoa tarkastellaan psykologisen omistajuuden ulottuvuuksista yhteisöllisyyden, minäpystyvyyden,
vastuullisuuden ja omaehtoisuuden näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan oikein toteutettu projektityöskentely synnyttää omistajuudentunnetta ja sitä kautta mahdollistaa tehokkaan, antoisan ja kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen. Opinnäytetyössä esitellään malli psykologista omistajuutta synnyttävästä projektiopintokokonaisuudesta sekä liitteenä on valmentajan pikaopas projektiopintoihin.
Psykologinen omistajuus vaikuttaa pääsääntöisesti yksilön ja ryhmän toimintaan sekä syntyneisiin tuloksiin positiivisesti (Burman, 2019). Tämä opinnäytetyö lähestyy projektopintojen kehittämistä psykologisen omistajuudentunteen lisäämisen näkökulmasta. Tapaustutkimuksen kohteena on Tampereen korkeakouluyhteisön projektiopintojen kesäkurssi Smart Campus Innovation Lab. Aineistoa tarkastellaan psykologisen omistajuuden ulottuvuuksista yhteisöllisyyden, minäpystyvyyden,
vastuullisuuden ja omaehtoisuuden näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan oikein toteutettu projektityöskentely synnyttää omistajuudentunnetta ja sitä kautta mahdollistaa tehokkaan, antoisan ja kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen. Opinnäytetyössä esitellään malli psykologista omistajuutta synnyttävästä projektiopintokokonaisuudesta sekä liitteenä on valmentajan pikaopas projektiopintoihin.