Englannin kielirikasteisuus varhaiskasvatuksessa
Koivuniemi, Henna; Harju, Minttu-Emilia (2019)
Koivuniemi, Henna
Harju, Minttu-Emilia
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä on kielirikasteinen varhaiskasvatus kasvattajien näkökulmasta sekä miten kielirikasteinen varhaiskasvatus suunnitellaan ja toteutetaan päiväkodeissa. Tutkimukseen osallistui kaksi kielirikasteisella toiminnalla varustettua päiväkotia. Opinnäytetyömme on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin Let’s Learn – englannin ensiaskeleita –varhaiskasvatushankkeen kanssa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluita ja havainnointia. Tutkimuksessa haastateltiin viittä (5) varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Havainnoinnin kohteena olivat lapsiryhmät ja päiväkodin tilat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kielirikasteiseen varhaiskasvatukseen ja lapsen kielelliseen kehitykseen. Tässä tutkimuksessa kielirikasteisella varhaiskasvatuksella tarkoitetaan englannin kielellä toteutettua toimintaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä olivat: Mitä on kielirikasteinen varhaiskasvatus? Miten kielirikasteinen varhaiskasvatus suunnitellaan ja toteutetaan?
Tutkimustuloksista selvisi, että kasvattajat kokevat kielirikasteisen varhaiskasvatuksen olevan osa päiväkodin arkea. Englanninkielinen toiminta toteutuu sekä suunnitellusti että huomaamattomasti. Toiminnassa käytetyt menetelmät vaihtelevat kasvattajien välillä, sillä he ovat pääosin itse vastuussa kielirikasteisen varhaiskasvatuksen suunnittelusta. Kasvattajat toivovat valmiita materiaaleja helpottamaan suunnittelutyötä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluita ja havainnointia. Tutkimuksessa haastateltiin viittä (5) varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Havainnoinnin kohteena olivat lapsiryhmät ja päiväkodin tilat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kielirikasteiseen varhaiskasvatukseen ja lapsen kielelliseen kehitykseen. Tässä tutkimuksessa kielirikasteisella varhaiskasvatuksella tarkoitetaan englannin kielellä toteutettua toimintaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä olivat: Mitä on kielirikasteinen varhaiskasvatus? Miten kielirikasteinen varhaiskasvatus suunnitellaan ja toteutetaan?
Tutkimustuloksista selvisi, että kasvattajat kokevat kielirikasteisen varhaiskasvatuksen olevan osa päiväkodin arkea. Englanninkielinen toiminta toteutuu sekä suunnitellusti että huomaamattomasti. Toiminnassa käytetyt menetelmät vaihtelevat kasvattajien välillä, sillä he ovat pääosin itse vastuussa kielirikasteisen varhaiskasvatuksen suunnittelusta. Kasvattajat toivovat valmiita materiaaleja helpottamaan suunnittelutyötä.