"Helmi on helmi" : sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemuksia opettamisesta autenttisessa oppimisympäristössä
Hartvik, Niina; Lindholm, Erika (2019)
Hartvik, Niina
Lindholm, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemuksia opetustyöstä Hyvinvointikeskus Tredun Helmessä ja kerätä ideoita toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja oli luonteeltaan kehittämistoimintaa. Aineisto kerättiin keväällä 2019 haastattelemalla yhdeksää opettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla.
Tulokset osoittivat, että Helmi autenttisena oppimisympäristönä koettiin toimivaksi, antoisaksi ja mielekkääksi. Toisaalta Helmi koettiin välillä rauhattomaksi, jos siellä oli useita tapahtumia samaan aikaan. Tulosten mukaan opettajat kokivat, että opettaminen vaatii erilaista etukäteissuunnittelua ja muuttuviin tilanteisiin varautumista. Pedagogisena lähestymistapana opettajat käyttivät Helmessä tekemällä oppimista. Opettajat kokivat, että voivat ohjata opiskelijaa oman toiminnan pohdintaan reflektion avulla. Tulokset osoittivat myös, että muutokset hidastavat toiminnan säännöllistämistä ja suunnittelemattomuus hankaloittaa opetuksen järjestämistä Helmessä. Useimmat haastateltavat kokivat, että ammatillisessa koulutuksessa voidaan hyödyntää valmentavan opettajuuden elementtejä.
Kehittämistarpeiksi tämän tutkimuksen tulosten mukaan nousee opetuksen organisoinnin selkeyttäminen, yhteistyön lisääminen Helmessä toimivien kesken ja yhteisopettajuuden hyödyntäminen. Jatkossa voisi selvittää opiskelijoiden kokemuksia Helmessä oppimisesta tai miten oppiminen Helmessä vaikuttaa motivaatioon.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja oli luonteeltaan kehittämistoimintaa. Aineisto kerättiin keväällä 2019 haastattelemalla yhdeksää opettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla.
Tulokset osoittivat, että Helmi autenttisena oppimisympäristönä koettiin toimivaksi, antoisaksi ja mielekkääksi. Toisaalta Helmi koettiin välillä rauhattomaksi, jos siellä oli useita tapahtumia samaan aikaan. Tulosten mukaan opettajat kokivat, että opettaminen vaatii erilaista etukäteissuunnittelua ja muuttuviin tilanteisiin varautumista. Pedagogisena lähestymistapana opettajat käyttivät Helmessä tekemällä oppimista. Opettajat kokivat, että voivat ohjata opiskelijaa oman toiminnan pohdintaan reflektion avulla. Tulokset osoittivat myös, että muutokset hidastavat toiminnan säännöllistämistä ja suunnittelemattomuus hankaloittaa opetuksen järjestämistä Helmessä. Useimmat haastateltavat kokivat, että ammatillisessa koulutuksessa voidaan hyödyntää valmentavan opettajuuden elementtejä.
Kehittämistarpeiksi tämän tutkimuksen tulosten mukaan nousee opetuksen organisoinnin selkeyttäminen, yhteistyön lisääminen Helmessä toimivien kesken ja yhteisopettajuuden hyödyntäminen. Jatkossa voisi selvittää opiskelijoiden kokemuksia Helmessä oppimisesta tai miten oppiminen Helmessä vaikuttaa motivaatioon.