Rautateiden avaaminen kilpailulle : VR:n henkilöliikenteen monopoliaseman purkamisen vaikutukset
Halonen, Veronika (2019)
Halonen, Veronika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121800
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus VR:n monopoliaseman purkamisesta matkustajaliikenteessä sekä monopoliaseman purkamisen jälkeisistä vaikutuksista. Aihetta lähestyttiin taloustieteen näkökulmasta lisäksi monopoli- ja oligopoliteorioiden mikrotaloudellisilla mallinnuksilla. Aihetta syvensivät avoimet asiantuntijahaastattelut. Opinnäytteellä haettiin vastauksia kysymyksiin: Miten kilpailun avaamisen voidaan olettaa vaikuttavan lippujen hintoihin? Onko purkaminen yhteiskunnan kannalta hyödyllistä? Voiko kilpailullisempi tilanne parantaa asiakkaiden asemaa? Kuinka muissa maissa on onnistuttu vastaavassa projektissa?
Tutkimus alkoi monopoliaseman tutkimisesta ja sen todentamisesta. Lisäksi pohdittiin, mitä hyötyä ja haittaa valtion omistamasta monopolista on henkilöraideliikenteessä. Tämän jälkeen tarkasteltiin, miten VR sijoittuu kansainvälisessä vertailussa sekä miten kilpailun avaaminen rautateillä onnistui Iso-Britanniassa ja Ruotsissa. Hyödyntämällä saatavilla olevaa tietoa, lähinnä VR:n ja HSL:n vuosikertomuksista, hahmoteltiin suuntaa antavat kysyntä- ja kustannuskäyrät, joita käytettiin duopoliasetelman laskelmissa, hinnan ja määrän asettamisessa.
Tuloksena sekä haastatteluista että mallinnuksista saatiin, että kilpailun avaamisen seurauksena hinnat tulevat laskemaan ja matkojen määrät nousemaan. Palvelujen tason voidaan olettaa paranevan ja samalla myös asiakkaan aseman. Yhteiskunnan hyvinvoinnin määrä ei ollut työn perusteella pääteltävissä, sillä kyseessä on valtion omistama monopoli, mutta muutoksen voidaan olettaa olevan samansuuntainen asiakkaan hyvinvoinnin kanssa. Ulkoisvaikutuksena CO2-päästöjen väheneminen on varma hyvinvoinnin lisääntymisen mittari. Hyvinvointitappio muuttuu siten, että hyvinvointia siirtyy selvästi asiakkaalle monopolilta muutoksessa, jossa raiteilla toimii oligopoli. Kansainväliset vertailukohteet toimivat esimerkkitapauksina, joista saatua tietoa voidaan hyödyntää myös kotimaan rautateiden muutoksessa.
Tutkimus alkoi monopoliaseman tutkimisesta ja sen todentamisesta. Lisäksi pohdittiin, mitä hyötyä ja haittaa valtion omistamasta monopolista on henkilöraideliikenteessä. Tämän jälkeen tarkasteltiin, miten VR sijoittuu kansainvälisessä vertailussa sekä miten kilpailun avaaminen rautateillä onnistui Iso-Britanniassa ja Ruotsissa. Hyödyntämällä saatavilla olevaa tietoa, lähinnä VR:n ja HSL:n vuosikertomuksista, hahmoteltiin suuntaa antavat kysyntä- ja kustannuskäyrät, joita käytettiin duopoliasetelman laskelmissa, hinnan ja määrän asettamisessa.
Tuloksena sekä haastatteluista että mallinnuksista saatiin, että kilpailun avaamisen seurauksena hinnat tulevat laskemaan ja matkojen määrät nousemaan. Palvelujen tason voidaan olettaa paranevan ja samalla myös asiakkaan aseman. Yhteiskunnan hyvinvoinnin määrä ei ollut työn perusteella pääteltävissä, sillä kyseessä on valtion omistama monopoli, mutta muutoksen voidaan olettaa olevan samansuuntainen asiakkaan hyvinvoinnin kanssa. Ulkoisvaikutuksena CO2-päästöjen väheneminen on varma hyvinvoinnin lisääntymisen mittari. Hyvinvointitappio muuttuu siten, että hyvinvointia siirtyy selvästi asiakkaalle monopolilta muutoksessa, jossa raiteilla toimii oligopoli. Kansainväliset vertailukohteet toimivat esimerkkitapauksina, joista saatua tietoa voidaan hyödyntää myös kotimaan rautateiden muutoksessa.