Tilaus-toimitusketjun kehittäminen : päivittäistavarakaupassa X
Nyholm, Victor (2019)
Nyholm, Victor
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121838
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin päivittäistavarakaupan toimeksiannosta. Syitä kehittämistyön toteuttamiselle olivat kiristynyt kilpailutilanne kaupan alalla sekä digitalisaation luomat mahdollisuudet ja paineet kehittää yrityksen tilaus-toimitusketjua. Kaupan alan toimintaympäristö muovautuu jatkuvasti trendien vaikutuksesta. Jotta toimintaa voidaan kehittää vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin, kuten digitalisaatioon, pitää tuntea omat prosessit ja niiden tunnuspiirteet. Tässä työssä perehdyttiin toimeksiantajan tilaus-toimitusketjuun, eli tarkasteltiin sen tieto-, tavara- ja rahavirtoja.
Tavoitteena on kehittää toimeksiantajan tilaus-toimitusketjua. Tutkittua tietoa hyödyntäen pyritään muodostamaan käsitys toimeksiantajan tilaus-toimitusketjusta. Tämän pohjalta havaitaan toimeksiantajan heikkoudet ketjussa, mikä edistää täsmällisten parannuskeinojen tuottamista ketjun kehittämiseksi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin toiminnallista kehittämistyötä. Työn alussa käsitellään kolmen luvun verran tilaus-toimitusketjun tutkittua tietoa tilaus-toimitusketjujen organisoinnista. Lopun kehittämistyöluvun aineisto kerättiin haastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Aineistoa analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Työn viitekehityksenä käytettiin kilpailukeinomallia, joka jakaa kaupan kilpailukeinot tuki- ja perustoimintoihin.
Kehittämisosiossa havaittiin tilaus-toimitusketjun prosessien olevan liian laajalle pirstoutuneita. Erityisesti tietovirrat jäävät hyödyntämättä liiketoiminnassa. Tämän johtopäätöksen perusteella pohdittiin, kuinka toimeksiantaja voisi sähköistää prosessejaan. Tuloksena syntyi ratkaisu sähköisten tilauskäytäntöjen parantamiseen, joissa avainasemassa on tietojen välittämiseen erikoistunut ulkopuolinen palveluntarjoaja. Näin tilaus-toimitusketjun tietovirtoja saadaan hyötykäyttöön ja muita prosesseja, kuten tavaravirtojen ohjausta, voidaan kehittää tehokkaammaksi. This thesis was carried out as a commission of the grocery store X. The reasons for the development work include the increasing competition in the retail trade sector and the opportunities and pressures created by digitalization to develop the company's supply chain. The business environment is constantly evolving due to trends. In order to be able to respond to new challenges, such as digitalization, companies must know their own processes and main characteristics. This thesis studies how the client’s supply chain works by looking into its information, goods and cash flows.
Based on the main theories of supply chain management from the grocery trade point of view, the goal is to create an understanding how the client’s supply chain works. After that, the study tries to find client’s weaknesses in the supply chain and consecutively find solutions and develop these weaknesses.
This is a functional thesis. At the beginning, concepts and theories of supply chain are discussed. The development chapter gathers data by interviews and participatory observation. The material was analyzed by qualitative methods. Competitive edge model was used as reference frame, which divides the competition means into support and basic operations.
According to the findings, the supply chain processes were found to be too fragmented. In particular, information flows remain unexploited in business. Based on this conclusion, there are suggestions how the client could electrify its processes. The result was a solution for the improvement of electronic ordering practices, where the key role is played by an external service provider specializing in data transmission. In this way, information flows in the supply chain can be utilized and other processes, such as the flow of goods, can be developed more efficiently.
Tavoitteena on kehittää toimeksiantajan tilaus-toimitusketjua. Tutkittua tietoa hyödyntäen pyritään muodostamaan käsitys toimeksiantajan tilaus-toimitusketjusta. Tämän pohjalta havaitaan toimeksiantajan heikkoudet ketjussa, mikä edistää täsmällisten parannuskeinojen tuottamista ketjun kehittämiseksi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin toiminnallista kehittämistyötä. Työn alussa käsitellään kolmen luvun verran tilaus-toimitusketjun tutkittua tietoa tilaus-toimitusketjujen organisoinnista. Lopun kehittämistyöluvun aineisto kerättiin haastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Aineistoa analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Työn viitekehityksenä käytettiin kilpailukeinomallia, joka jakaa kaupan kilpailukeinot tuki- ja perustoimintoihin.
Kehittämisosiossa havaittiin tilaus-toimitusketjun prosessien olevan liian laajalle pirstoutuneita. Erityisesti tietovirrat jäävät hyödyntämättä liiketoiminnassa. Tämän johtopäätöksen perusteella pohdittiin, kuinka toimeksiantaja voisi sähköistää prosessejaan. Tuloksena syntyi ratkaisu sähköisten tilauskäytäntöjen parantamiseen, joissa avainasemassa on tietojen välittämiseen erikoistunut ulkopuolinen palveluntarjoaja. Näin tilaus-toimitusketjun tietovirtoja saadaan hyötykäyttöön ja muita prosesseja, kuten tavaravirtojen ohjausta, voidaan kehittää tehokkaammaksi.
Based on the main theories of supply chain management from the grocery trade point of view, the goal is to create an understanding how the client’s supply chain works. After that, the study tries to find client’s weaknesses in the supply chain and consecutively find solutions and develop these weaknesses.
This is a functional thesis. At the beginning, concepts and theories of supply chain are discussed. The development chapter gathers data by interviews and participatory observation. The material was analyzed by qualitative methods. Competitive edge model was used as reference frame, which divides the competition means into support and basic operations.
According to the findings, the supply chain processes were found to be too fragmented. In particular, information flows remain unexploited in business. Based on this conclusion, there are suggestions how the client could electrify its processes. The result was a solution for the improvement of electronic ordering practices, where the key role is played by an external service provider specializing in data transmission. In this way, information flows in the supply chain can be utilized and other processes, such as the flow of goods, can be developed more efficiently.