Instagram tapahtuman markkinoinnin välineenä : case: SHIFT Events Oy
Miettinen, Rebecca (2019)
Miettinen, Rebecca
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221869
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona SHIFT Events Oy:lle. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Instagramin visuaalisia mahdollisuuksia ja hyötyjä tapahtuman markkinointiin sekä Instagram-seuraajien mieltymyksiä julkaisujen sisältöön. Työn tavoitteena oli löytää keinoja tuottaa oikeanlaista sisältöä, sitouttaa seuraajia, parantaa vuorovaikutussuhdetta Instagram-seuraajiin ja kehittää SHIFTin Instagram-tilin toimintaa samalla lisäten sen kiinnostavuutta. Opinnäytetyön aihe rajattiin Instagramiin yhdessä toimeksiantajan kanssa sen nopeasti kasvavan suosion ja tapahtumamarkkinointia tukevien visuaalisten mahdollisuuksien vuoksi.
Tutkimustyötä tuettiin avaamalla aluksi teoriaa tapahtumamarkkinoinnista, viestinnästä sekä myynnistä yhteistyössä markkinoinnin kanssa. Tutkimustyö suoritettiin kvalitatiivisesti ja kvantitatiivisesti. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa analysoitiin SHIFTin Instagram-tilin dataa syötteestä ja tarinaominaisuudesta. Mittareina käytettiin näyttökertoja, kattavuutta sekä sitoutumista. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa suoritettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu sähköisesti neljälle toimeksiantajan kanssa valitulle henkilölle. Tutkimusta tuettiin SHIFTin markkinointikalenterin avulla. Markkinointikalenteri sisälsi toimeksiantajan Instagram toimintaan vaikuttavat tärkeät päivät, tapahtumat ja kampanjat. Markkinointikalenterin sisältö vaikutti julkaisujen sisältöön ja menestymiseen. Markkinointikalenteri myös selitti ja syvensi tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksessa todettiin, että julkaisujen tulee luoda arvoa käyttäjille samalla visuaalisen ulosannon ollessa aitoa, laadukasta ja kaunista. Tutkimus osoitti myös, että julkaisujen kuvan ja tekstin sisältö tulee olla tasapainossa. SHIFTin Instagram-tilin toiminnassa tarinaominaisuus todettiin sitouttavammaksi kuin syötteen julkaisut. SHIFTin markkinointikalenterin aihepiirin sisällöllä todettiin myös olevan selvä yhteys julkaisujen menestymiseen. Toimeksiantajan Instagram-tilin kehittämisen kohteeksi nousivat julkaisujen ajankohdan säännöllisyys, tekstin ja visuaalisen ulosannon tasapaino sekä yleisesti julkaisujen visuaalisuus.
Tämän tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätökset siitä, mikä sitouttaa menestyneimmin SHIFTin seuraajia sen Instagram-tilin toimintaan. Johtopäätöksissä keskityttiin tarkemmin Instagram-julkaisujen sisältöön, visuaalisuuteen ja aikataulutukseen, sillä ne vaikuttivat tutkimuksen mukaan eniten tilin julkaisujen sisällön menestymiseen. This thesis was assigned by SHIFT Events Oy. The purpose was to find out the visual possibilities and benefits of Instagram for marketing the event and the Instagram followers’ preferences to content of the posts. The goal of the study was to find ways to produce the right content, engage followers, improve interaction with Instagram followers, and improve the functionality of SHIFT's Instagram account while increasing its appeal. The subject of the thesis was scoped to Instagram together with the client as its popularity is growing fast and it have visual possibilities to market the event.
The process was supported by first opening up the theory of event marketing, communications and sales collaboration with marketing. The research was done qualitatively and quantitatively. The quantitative study analyzed data from the feed and stories feature of the SHIFT Instagram account. The data was measured by impressions, reach, and engagement. In the qualitative study, a semi-structured theme interview was conducted electronically for four individuals selected with the client. The research was supported by SHIFT’s marketing calendar. Marketing calendar included important days, events and campaigns that influenced to the content and success of the posts. Marketing calendar also explained and deepened the results of the research.
The results show that posts should create value for the user, image and text should collaborate, and visual output should be genuine, of high-quality and attractive. In SHIFT’s Instagram account, the stories feature was found to be more engaging than the feed posts. The content of SHIFT's marketing calendar was also found to have a clear link to the success of the posts. Research results show also that the regularity of the timing of posts, balance of the text and visual output, and the visuality of posts in general, should be developed in client’s Instagram account.
The conclusions focus more on the content, visuals and scheduling the Instagram posts, as these seem to be the most important contributors to the success of the account content. At the end, there were ideas for how to develop SHIFT's Instagram account in the future.
Tutkimustyötä tuettiin avaamalla aluksi teoriaa tapahtumamarkkinoinnista, viestinnästä sekä myynnistä yhteistyössä markkinoinnin kanssa. Tutkimustyö suoritettiin kvalitatiivisesti ja kvantitatiivisesti. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa analysoitiin SHIFTin Instagram-tilin dataa syötteestä ja tarinaominaisuudesta. Mittareina käytettiin näyttökertoja, kattavuutta sekä sitoutumista. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa suoritettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu sähköisesti neljälle toimeksiantajan kanssa valitulle henkilölle. Tutkimusta tuettiin SHIFTin markkinointikalenterin avulla. Markkinointikalenteri sisälsi toimeksiantajan Instagram toimintaan vaikuttavat tärkeät päivät, tapahtumat ja kampanjat. Markkinointikalenterin sisältö vaikutti julkaisujen sisältöön ja menestymiseen. Markkinointikalenteri myös selitti ja syvensi tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksessa todettiin, että julkaisujen tulee luoda arvoa käyttäjille samalla visuaalisen ulosannon ollessa aitoa, laadukasta ja kaunista. Tutkimus osoitti myös, että julkaisujen kuvan ja tekstin sisältö tulee olla tasapainossa. SHIFTin Instagram-tilin toiminnassa tarinaominaisuus todettiin sitouttavammaksi kuin syötteen julkaisut. SHIFTin markkinointikalenterin aihepiirin sisällöllä todettiin myös olevan selvä yhteys julkaisujen menestymiseen. Toimeksiantajan Instagram-tilin kehittämisen kohteeksi nousivat julkaisujen ajankohdan säännöllisyys, tekstin ja visuaalisen ulosannon tasapaino sekä yleisesti julkaisujen visuaalisuus.
Tämän tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätökset siitä, mikä sitouttaa menestyneimmin SHIFTin seuraajia sen Instagram-tilin toimintaan. Johtopäätöksissä keskityttiin tarkemmin Instagram-julkaisujen sisältöön, visuaalisuuteen ja aikataulutukseen, sillä ne vaikuttivat tutkimuksen mukaan eniten tilin julkaisujen sisällön menestymiseen.
The process was supported by first opening up the theory of event marketing, communications and sales collaboration with marketing. The research was done qualitatively and quantitatively. The quantitative study analyzed data from the feed and stories feature of the SHIFT Instagram account. The data was measured by impressions, reach, and engagement. In the qualitative study, a semi-structured theme interview was conducted electronically for four individuals selected with the client. The research was supported by SHIFT’s marketing calendar. Marketing calendar included important days, events and campaigns that influenced to the content and success of the posts. Marketing calendar also explained and deepened the results of the research.
The results show that posts should create value for the user, image and text should collaborate, and visual output should be genuine, of high-quality and attractive. In SHIFT’s Instagram account, the stories feature was found to be more engaging than the feed posts. The content of SHIFT's marketing calendar was also found to have a clear link to the success of the posts. Research results show also that the regularity of the timing of posts, balance of the text and visual output, and the visuality of posts in general, should be developed in client’s Instagram account.
The conclusions focus more on the content, visuals and scheduling the Instagram posts, as these seem to be the most important contributors to the success of the account content. At the end, there were ideas for how to develop SHIFT's Instagram account in the future.