Kutilan kanavan kehittäminen matkailukohteeksi palvelumuotoilun keinoin : Vesiteitse kulkevat matkailijat
Hatakka, Annika (2019)
Hatakka, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121793
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen ja palvelumuotoilua hyödyntäen toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimus käsittelee suunnitteluasteella olevan Kutilan kanavan matkailullista näkökulmaa vesiteitse kulkevia matkailijoita ajatellen. Tutkimus painottuu käyttäjätiedon hankinnan, arvonluonnin ja yhteiskehittämisen ympärille. Tutkimuksen tavoitteena on saada käyttäjäymmärrystä vesiteitse kulkevista matkailijoista ja suunnitella heille suunnattu liiketoimintamalli Kutilan kanavan matkailukohteelle.
Käyttäjäymmärrystä kerättiin asiantuntijahaastatteluilla, veneilijöille tehdyn muotoiluluotaimen avulla sekä risteilyasiakkaille suoritetun, kuvilla tuetun haastattelun avulla. Risteilyasiakkaille suunniteltu kuvahaastattelu Saimaan matkailusta on tehty vastaamaan Visit Finlandin kansainvälisiä matkustajasegmenttejä. Vesiteitse liikkuvien matkustajien käyttäjäymmärrys visualisoitiin matkustajaprofiileiksi ja asiakassegmenteiksi, joita käytettiin apuna yhteiskehittämistyöpajassa. Myös lähialueiden kanaviin tutustuttiin vertaisarvioinnin avulla ja tuoreimmasta, vielä rakenteilla olevasta Kimolan kanavasta tehtiin SWOT-analyysi verrattuna Kutilan kanavaan. Kutilan kanavan matkailukohteen liiketoimintamalli suunniteltiin yhteiskehittämistyöpajassa. Työn eri vaiheissa visualisoinnilla oli tärkeä rooli tiedon välityksessä.
Tutkimuksesta nousee esiin kaksi erilaista vesiteitse liikkuvaa matkailijaryhmää. Kutilan kanavan matkailukohteeseen suunniteltu liiketoimintamalli vesiteitse kulkeville matkustajille tarjoaa muun muassa elämyksiä sekä erilaisia harrastus-, hyvinvointi- ja terveyspalveluita. Tutkimus luo pohjaa Kutilan kanavan matkailunäkökulmaan ja tutkimustulos antaa konkreettisia työkaluja aiheen syventämiseen.
Käyttäjäymmärrystä kerättiin asiantuntijahaastatteluilla, veneilijöille tehdyn muotoiluluotaimen avulla sekä risteilyasiakkaille suoritetun, kuvilla tuetun haastattelun avulla. Risteilyasiakkaille suunniteltu kuvahaastattelu Saimaan matkailusta on tehty vastaamaan Visit Finlandin kansainvälisiä matkustajasegmenttejä. Vesiteitse liikkuvien matkustajien käyttäjäymmärrys visualisoitiin matkustajaprofiileiksi ja asiakassegmenteiksi, joita käytettiin apuna yhteiskehittämistyöpajassa. Myös lähialueiden kanaviin tutustuttiin vertaisarvioinnin avulla ja tuoreimmasta, vielä rakenteilla olevasta Kimolan kanavasta tehtiin SWOT-analyysi verrattuna Kutilan kanavaan. Kutilan kanavan matkailukohteen liiketoimintamalli suunniteltiin yhteiskehittämistyöpajassa. Työn eri vaiheissa visualisoinnilla oli tärkeä rooli tiedon välityksessä.
Tutkimuksesta nousee esiin kaksi erilaista vesiteitse liikkuvaa matkailijaryhmää. Kutilan kanavan matkailukohteeseen suunniteltu liiketoimintamalli vesiteitse kulkeville matkustajille tarjoaa muun muassa elämyksiä sekä erilaisia harrastus-, hyvinvointi- ja terveyspalveluita. Tutkimus luo pohjaa Kutilan kanavan matkailunäkökulmaan ja tutkimustulos antaa konkreettisia työkaluja aiheen syventämiseen.