Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Ihmeelliset vuodet- koulutuksesta
Lahtinen, Suvi (2019)
Lahtinen, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921584
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien varhaisia kokemuksia Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen käytöstä Porin kaupungin varhaiskasvatuksessa. Ihmeelliset vuodet -ohjelma on amerikkalaisen Carolyn Webster-Strattonin kehittämä ohjelma muun muassa lasten sosioemotionaalisten kehityksen ja taitojen tukemiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teorian ja varhaiskasvatuksen opettajien haastatteluiden perusteella mitä ajatuksia, kokemuksia ja ammatillista kasvua koulutukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat saivat. Tutkimuksessani tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmän hyödyllisyydestä, koulutuksessa opittujen menetelmien vaikutuksista lapsiryhmässä, opittujen tietojen jalkauttamisesta työyhteisöissä sekä oman ammatillisuuden kasvusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa, jossa aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Ennen haastatteluiden toteuttamista perehdyttiin aiheeseen liittyvään teoriaan ja toteutettiin esihaastattelu. Haastatteluihin osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa Porin kaupungin varhaiskasvatuksesta. Haastattelut toteutettiin kevään 2019 aikana ja vastausten analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatus, lasten sosioemotionaalinen kehitys ja Ihmeelliset vuodet -ohjelma.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että haastateltavat kokivat Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen käyttökelpoiseksi ja tarpeelliseksi. Haastateltavat kokivat havainnoineensa lapsilla haasteita sosioemotionaalisen kehityksen alueilla, esimerkiksi vuorovaikutus- ja kaveritaidoissa. Vastaajien kokemukset olivat myönteisiä, sillä koulutuksessa opittuja keinoja ja välineitä kokeilemalla nähtiin lapsissa myönteisiä vaikutuksia. Lisäksi haastateltavat kokivat saavansa itsevarmuutta omaan ammatillisuutensa liittyen. Jokaisessa työyksikössä koulutusta jalkautettiin ryhmään ja työyhteisöön vaihtelevasti mahdollisuuksien mukaan ja koulutuksen jalkauttamisesta pohdittiin tulevaisuuden suunnitelmia.
The purpose of the thesis was to study the experiences of early childhood education teachers concerning the use of The Incredible Years Teacher Classroom Management program the early childhood education in the City of Pori. The Incredible Years is a program developed by an American Carolyn Webster-Stratton to, e.g., support children’s social-emotional development and skills. The objective of the thesis was to study by theory and interviews of early childhood education teachers the thoughts, experiences and professional growth that the teachers gained by participating in the training. The study observed the experiences of the early childhood education teachers with the usefulness of the Incredible Years Teacher Classroom Management program, the impacts of the tools learnt in the training on a group of children, the implementation of the acquired knowledge to the work community, as well as one’s own professional growth.
The research was performed by using a qualitative research method including a semistructured thematic interview in collecting data. Familiarization with the theory and the realization of preinterviews were performed before conducting the actual interviews. Three early childhood education teachers from the early childhood education of the City of Pori participated in the interviews. The interviews were realized during spring 2019 and the responses were analyzed by themes. The theoretical framework of the thesis consisted of early childhood education, social-emotional development of children and the Incredible Years program.
According to the results of the thesis, the interviewees considered the Incredible years Teacher Classroom Management program to be useful and necessary. The interviewees had experienced children having challenges in the field of social-emotional development, e.g. in interaction and friendship skills. The experiences of the interviewees were positive, as by experimenting the means and tools learnt in the training it was possible to see positive impacts in children. In addition, the interviewees felt that they had gained self-confidence in their own professionalism. The training was implemented to the group and the work community in each working unit to a varying extent and according to possibilities, and the future plans of implementing the training were considered.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa, jossa aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Ennen haastatteluiden toteuttamista perehdyttiin aiheeseen liittyvään teoriaan ja toteutettiin esihaastattelu. Haastatteluihin osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa Porin kaupungin varhaiskasvatuksesta. Haastattelut toteutettiin kevään 2019 aikana ja vastausten analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatus, lasten sosioemotionaalinen kehitys ja Ihmeelliset vuodet -ohjelma.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että haastateltavat kokivat Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen käyttökelpoiseksi ja tarpeelliseksi. Haastateltavat kokivat havainnoineensa lapsilla haasteita sosioemotionaalisen kehityksen alueilla, esimerkiksi vuorovaikutus- ja kaveritaidoissa. Vastaajien kokemukset olivat myönteisiä, sillä koulutuksessa opittuja keinoja ja välineitä kokeilemalla nähtiin lapsissa myönteisiä vaikutuksia. Lisäksi haastateltavat kokivat saavansa itsevarmuutta omaan ammatillisuutensa liittyen. Jokaisessa työyksikössä koulutusta jalkautettiin ryhmään ja työyhteisöön vaihtelevasti mahdollisuuksien mukaan ja koulutuksen jalkauttamisesta pohdittiin tulevaisuuden suunnitelmia.
The purpose of the thesis was to study the experiences of early childhood education teachers concerning the use of The Incredible Years Teacher Classroom Management program the early childhood education in the City of Pori. The Incredible Years is a program developed by an American Carolyn Webster-Stratton to, e.g., support children’s social-emotional development and skills. The objective of the thesis was to study by theory and interviews of early childhood education teachers the thoughts, experiences and professional growth that the teachers gained by participating in the training. The study observed the experiences of the early childhood education teachers with the usefulness of the Incredible Years Teacher Classroom Management program, the impacts of the tools learnt in the training on a group of children, the implementation of the acquired knowledge to the work community, as well as one’s own professional growth.
The research was performed by using a qualitative research method including a semistructured thematic interview in collecting data. Familiarization with the theory and the realization of preinterviews were performed before conducting the actual interviews. Three early childhood education teachers from the early childhood education of the City of Pori participated in the interviews. The interviews were realized during spring 2019 and the responses were analyzed by themes. The theoretical framework of the thesis consisted of early childhood education, social-emotional development of children and the Incredible Years program.
According to the results of the thesis, the interviewees considered the Incredible years Teacher Classroom Management program to be useful and necessary. The interviewees had experienced children having challenges in the field of social-emotional development, e.g. in interaction and friendship skills. The experiences of the interviewees were positive, as by experimenting the means and tools learnt in the training it was possible to see positive impacts in children. In addition, the interviewees felt that they had gained self-confidence in their own professionalism. The training was implemented to the group and the work community in each working unit to a varying extent and according to possibilities, and the future plans of implementing the training were considered.