Tiimiltä tiimille : Vertaistukityöskentely varhaiskasvatuksessa
Kuusi, Tiina (2019)
Kuusi, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221952
Tiivistelmä
Vertaistukityöskentelyä on hyödynnetty jo pitkään erilaisten ryhmien, kuten sururyhmien auttamisessa ja erilaisten tilanteiden, kuten avioero-jen läpikäymisessä. Ammattilaisten keskuudessa vertaistukea on käytetty vertaismentorointina ammatillisen kehittymisen apuvälineenä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hämeenlinnan varhaiskasvatukseen suunnitellun tiimien välisen vertaistukityöskentelyn toimivuutta uutena työskentelytapana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa uudesta työskentelymuodosta, jossa samaa työtä tekevillä on mahdollisuus ammatilliselle keskustelulle ja kehittymiselle sekä työn tuomien haasteiden avaamiselle ja mahdollisesti myös työhyvinvoinnin lisääntymiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina kahdelta varhaiskasvatuksen työntekijöistä muodostetuilta vertaistukitiimiltä, jotka kokoontuivat sovitusti keskustelemaan etukäteen valituista teemoista kaksi eri kertaa. Tietoa vertaistukityöskentelystä kerättiin ryhmiin osallistujilta myös kyselyiden avulla ennen vertaistukitapaamisia ja niiden jälkeen.
Vertaistukityöskentelykokeilu tuotti hyödyllistä tietoa vertaistukityöskentelyn kehittämiseen. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt kokivat vertaistukityöskentelyn lisäävän työhyvinvointia, kun työhön liittyvät haastavat asiat saatiin jaettua ja työntekijät saavat työkaluja viedä arkea eteenpäin. Ammatillisen kehittymisen koettiin myös lisääntyvän, kun osaamiseen liittyviä ideoita ja vinkkejä voitiin jakaa ja saada. Vertaistuki-työskentelyn integroiminen varhaiskasvatukseen koettiin myös mahdolliseksi, mikäli työskentelylle saadaan sekä työyhteisön, että johdon tuki.
Avainsanat Vertaistuki, varhaiskasvatus, tiimityö, ammatillinen kehittyminen, työhy-vinvointi
Sivut 44 sivua, joista liitteitä 5 sivua
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hämeenlinnan varhaiskasvatukseen suunnitellun tiimien välisen vertaistukityöskentelyn toimivuutta uutena työskentelytapana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa uudesta työskentelymuodosta, jossa samaa työtä tekevillä on mahdollisuus ammatilliselle keskustelulle ja kehittymiselle sekä työn tuomien haasteiden avaamiselle ja mahdollisesti myös työhyvinvoinnin lisääntymiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina kahdelta varhaiskasvatuksen työntekijöistä muodostetuilta vertaistukitiimiltä, jotka kokoontuivat sovitusti keskustelemaan etukäteen valituista teemoista kaksi eri kertaa. Tietoa vertaistukityöskentelystä kerättiin ryhmiin osallistujilta myös kyselyiden avulla ennen vertaistukitapaamisia ja niiden jälkeen.
Vertaistukityöskentelykokeilu tuotti hyödyllistä tietoa vertaistukityöskentelyn kehittämiseen. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt kokivat vertaistukityöskentelyn lisäävän työhyvinvointia, kun työhön liittyvät haastavat asiat saatiin jaettua ja työntekijät saavat työkaluja viedä arkea eteenpäin. Ammatillisen kehittymisen koettiin myös lisääntyvän, kun osaamiseen liittyviä ideoita ja vinkkejä voitiin jakaa ja saada. Vertaistuki-työskentelyn integroiminen varhaiskasvatukseen koettiin myös mahdolliseksi, mikäli työskentelylle saadaan sekä työyhteisön, että johdon tuki.
Avainsanat Vertaistuki, varhaiskasvatus, tiimityö, ammatillinen kehittyminen, työhy-vinvointi
Sivut 44 sivua, joista liitteitä 5 sivua