Google Ads - En genväg till förstaplats: Att nå kunder med köpavsikt genom sökmotormarknadsföring
Ahlgren, Oskar (2019)
Ahlgren, Oskar
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322032
Tiivistelmä
Konsumenter spenderar allt mer tid på internet. Det är hård konkurrens över människors uppmärksamhet. Företag har allt svårare att nå potentiella kunder på internet. Många satsar på bland annat social media, video- eller bannerannonsering. Detta har lett till att sökmotormarknadsföring är idag en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna on-line. Fördelen med sökmotormarknadsföring är att man når potentiella kunder då de sö-ker efter ord eller termer relaterat till ett företags tjänster. Den mest använda sökmotorn i världen är Google. Med Googles egna annonseringsverktyg, Google Ads, kan man be-tala för att synas på söktermer man själv väljer. Man betalar inte för visningar utan en-bart klick. Syftet med detta arbete är att planera och utföra en Google Ads-kampanj för Företag X. Ett delsyfte är att samla rekommendationer på hur man ska arbeta med Google Ads och presentera de bästa tillvägagångssätten för tillfället. Företag X har inte tidigare satsat på digital marknadsföring och har därmed inte heller någon synlighet i sökmotorer. Planen är att lansera en webbplats för Företag X samt planera och utföra en Google Ads-kampanj. Kampanjens mål är att samla in potentiella kunders kontaktupp-gifter. Arbetet genomförs som ett samarbete mellan Företag X, författaren av detta ex-amensarbete och hans arbetsgivare, Genero. Metoder som används i sammanställningen av detta arbete är litteraturstudier och aktionsforskning. I teoridelen presenteras digital marknadsföring, sökmotormarknadsföring och den betalda sökmotormarknadsföringen, och då specifikt Google Ads. Baserat på litteraturstudierna genomförs sedan en kam-panj i Google Ads. Resultaten från kampanjen indikerar att betald sökmotormarknads-föring är ett kostnadseffektivt sätt att samla in potentiella kunders kontaktuppgifter. Företag X har med kampanjens hjälp ökat sin kundbas på olika orter i Sverige. Författa-ren har lärt sig mycket nytt om Google Ads och hur man planerar Google Ads-kampanjer. Tack vare en lyckad kampanj kommer Företag X att fortsätta utveckla sin sökmotormarknadsföring i samarbete med författaren och Genero. Detta examensarbete fungerar som en bra grund till det fortsatta arbetet med Företag X.