"Yhtenäinen linja takaa toimivan yhteistyön" : Huoltajien ja työntekijöiden välinen kasvatusyhteistyö päiväkodissa
Penttinen, Tuulia; Voutilainen, Elina (2019)
Penttinen, Tuulia
Voutilainen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422071
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee huoltajien ja työntekijöiden välistä yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kehittää kasvatusyhteistyötä mikkeliläisessä päiväkodissa, jonka tarpeisiin opinnäytetyö toteutettiin. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi kirjallinen materiaali. Materiaali luotiin kasvatusyhteistyön käsikirjaksi yhteistyöpäiväkotiin. Sen tarkoituksena on antaa tietoa ja toimintaehdotuksia kasvatusyhteistyöstä sekä työntekijöille että huoltajille.
Käsikirja perustuu lähdekirjallisuuteen sekä kehittämistyön tarpeisiin, joita selvitettiin kyselylomakkeiden ja teemahaastatteluiden avulla. Kyselylomakkeisiin vastasivat huoltajat ja työntekijät. Lomakkeita jaettiin vastaajille henkilökohtaisesti päiväkodilla. Lomakkeiden jaon yhteydessä osa huoltajista vastasi myös lyhyisiin teemahaastatteluihin. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksellisia piirteitä, sillä tiedonkeruussa käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Tiedonkeruun avulla saatiin tietoa paitsi kehittämistarpeista myös kasvatusyhteistyön nykytilasta. Saadun aineiston mukaan yhteistyö oli pääasiassa sujuvaa. Kehittämistarpeiksi nousivat huoltajien tietoisuus osallisuuden mahdollisuuksista sekä haastavien asioiden puheeksi ottaminen. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Esiin nousseita teemoja olivat muun muassa huoltajien ja työntekijöiden väliset keskustelut, tiedonkulku, lapsen etu, yhtenäinen linja sekä luotettavuus.
Opinnäytetyö sisältää teoreettista tietoa kasvatusyhteistyöstä, osallisuudesta, varhaiskasvatuksesta sekä vuorovaikutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kasvatusyhteistyön muotoja, merkitystä ja haasteita. Kasvatusyhteistyö on valtakunnallisesti ajankohtainen aihe, sillä se on nostettu esiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Terminä kasvatusyhteistyö on uusi, koska ennen vastaavana käsitteenä käytössä oli kasvatuskumppanuus. Osallisuus avataan yleisenä terminä sekä huoltajien osallisuuden näkökulmasta. Teoreettisessa osuudessa kerrotaan myös varhaiskasvatuksesta sekä sen tavoitteista valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Vuorovaikutus on mukana teoreettisessa viitekehyksessä, koska sillä on merkittävä rooli kasvatusyhteistyössä sekä osallisuudessa.
Käsikirja perustuu lähdekirjallisuuteen sekä kehittämistyön tarpeisiin, joita selvitettiin kyselylomakkeiden ja teemahaastatteluiden avulla. Kyselylomakkeisiin vastasivat huoltajat ja työntekijät. Lomakkeita jaettiin vastaajille henkilökohtaisesti päiväkodilla. Lomakkeiden jaon yhteydessä osa huoltajista vastasi myös lyhyisiin teemahaastatteluihin. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksellisia piirteitä, sillä tiedonkeruussa käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Tiedonkeruun avulla saatiin tietoa paitsi kehittämistarpeista myös kasvatusyhteistyön nykytilasta. Saadun aineiston mukaan yhteistyö oli pääasiassa sujuvaa. Kehittämistarpeiksi nousivat huoltajien tietoisuus osallisuuden mahdollisuuksista sekä haastavien asioiden puheeksi ottaminen. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Esiin nousseita teemoja olivat muun muassa huoltajien ja työntekijöiden väliset keskustelut, tiedonkulku, lapsen etu, yhtenäinen linja sekä luotettavuus.
Opinnäytetyö sisältää teoreettista tietoa kasvatusyhteistyöstä, osallisuudesta, varhaiskasvatuksesta sekä vuorovaikutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kasvatusyhteistyön muotoja, merkitystä ja haasteita. Kasvatusyhteistyö on valtakunnallisesti ajankohtainen aihe, sillä se on nostettu esiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Terminä kasvatusyhteistyö on uusi, koska ennen vastaavana käsitteenä käytössä oli kasvatuskumppanuus. Osallisuus avataan yleisenä terminä sekä huoltajien osallisuuden näkökulmasta. Teoreettisessa osuudessa kerrotaan myös varhaiskasvatuksesta sekä sen tavoitteista valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Vuorovaikutus on mukana teoreettisessa viitekehyksessä, koska sillä on merkittävä rooli kasvatusyhteistyössä sekä osallisuudessa.