Kartläggning av ungdomars kunskap inom privatekonomi
Lindholm, Sebastian (2019)
Lindholm, Sebastian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221992
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan nuorten kiinnostusta ja tietotasoa yksityistaloudessa. Työ tehtiin projektin puolesta, jolla pyritään lisäämään nuorten kiinnostusta ja tietämystä aiheesta. Työn tarkoituksena oli tutkia nuorten tietotasoa ja lisäksi haluttiin antaa konkreettisia ehdotuksia siitä, kuinka työn tilaaja voisi parantaa podcastiaan.
Tutkimus tehtiin kyselylomakkeella, jossa tutkittiin sekä nuorten kiinnostusta että tietotasoa. Ensimmäisessä tutkimustilaisuudessa nuoret sai myös kuunnella podcastia. Tämä sisälsi tietoja pankkiasioista. Kyselylomake uusittiin siten, että viikko ensimmäisestä tilaisuudesta jälkeen nuoret vastasivat samoihin kysymyksiin yrittääkseen selvittää, onko kiinnostusta syntynyt. Lisäksi opettaja ja velkaneuvoja esittivät näkemyksensä siitä, kuinka nuorten tieto vaikuttaa heidän jokapäiväiseen elämäänsä.
Nuoret osoittautuivat kiinnostuneiksi yksityisestä taloudesta yleensä, vaikka tutkittu ikäryhmä ei vielä täytynyt olla aktiivisesti mukana päättämässä yksityistaloudellisista asioista. Voitiin myös nähdä, että kiinnostuksella ja tunnetulla tietotasolla oli yhteys. Se johti myös osittain todellisen tietämyksen lisääntymiseen. Oli myös erittäin mielenkiintoista, että vaikka nuorille ei annettu oikeaa vastausta, oikeiden vastausten osuus oli lisääntynyt huomattavasti eri kyselytapahtumien välillä. Asiantuntijalausuntojen mukaan he olivat huolissaan pääasiassa velkaspiraaleista, jotka johtuvat helposti saatavilla olevasta luotosta, mutta matala tietotaso ei ole heidän mielestänsä pääsyyllinen.
Kävi ilmi, että tutkimukseen osallistuvat nuoret olivat kiinnostuneita aiheesta, mutta tutkitun ikäryhmän ei vielä tarvinnut tutustua useimpiin yksityisen talouden asioihin kovin tarkkaan. Nähtiin myös, että nuoret ottivat uuden tiedon nopeasti vastaan, vaikka he eivät aina vaikuttaneet kiinnostuneita siitä. I det här arbetet undersöks ungdomars intresse och kunskapsnivå i privatekonomi. Arbetet gjordes på uppdrag av ett projekt som strävar till att öka på ungdomars intresse och kunskap i ämnet. Syftet med arbetet är att undersöka ungdomars kunskapsnivå och därtill ville man ge konkreta förslag på hur uppdragsgivaren kunde förbättra sin podcast.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett enkätformulär som både undersökte ungdomarnas intresse och kunskapsnivå. Vid det första undersökningstillfället spelades även en podcast gjord av uppdragsgivaren för gruppen. Denna innehöll information om bankärenden. Frågeformuläret dubblerades så att en vecka efter det första tillfället gjordes samma undersökning för att försöka se om intresse uppstått. Därtill gav en lärare och en skuldrådgivare sin syn på hur ungdomarnas kunskaper inverkar på deras vardag.
Ungdomarna visade sig vara rätt så intresserade av sin privatekonomi i allmänhet fastän den undersökta åldersgruppen inte ännu väldigt aktivt hade varit tvungna att ta ställning till frågorna. Man kunde också se att intresse och den upplevda kunskapsnivån har ett samband. Det medförde också en viss ökning i det faktiska kunnandet. Mycket intressant var också att fastän ungdomarna inte serverades rätt svar så hade andelen rätta svar ökat markant mellan de olika undersökningstillfällena. Expertutlåtandena lät gälla att de främst oroar sig för skuldspiraler beroende av enkelt tillgängliga krediter samtidigt som de inte direkt ville skylla på låg kunskapsnivå.
Det visade sig att ungdomarna rätt långt var intresserade av ämnet men att den undersökta åldersgruppen inte ännu behövt bekanta sig väldigt noga med de flesta delområdena inom privatekonomin. Man såg också att de snabbt tog till sig den nya informationen även om de inte alltid var uttalat intresserade av denna.
Tutkimus tehtiin kyselylomakkeella, jossa tutkittiin sekä nuorten kiinnostusta että tietotasoa. Ensimmäisessä tutkimustilaisuudessa nuoret sai myös kuunnella podcastia. Tämä sisälsi tietoja pankkiasioista. Kyselylomake uusittiin siten, että viikko ensimmäisestä tilaisuudesta jälkeen nuoret vastasivat samoihin kysymyksiin yrittääkseen selvittää, onko kiinnostusta syntynyt. Lisäksi opettaja ja velkaneuvoja esittivät näkemyksensä siitä, kuinka nuorten tieto vaikuttaa heidän jokapäiväiseen elämäänsä.
Nuoret osoittautuivat kiinnostuneiksi yksityisestä taloudesta yleensä, vaikka tutkittu ikäryhmä ei vielä täytynyt olla aktiivisesti mukana päättämässä yksityistaloudellisista asioista. Voitiin myös nähdä, että kiinnostuksella ja tunnetulla tietotasolla oli yhteys. Se johti myös osittain todellisen tietämyksen lisääntymiseen. Oli myös erittäin mielenkiintoista, että vaikka nuorille ei annettu oikeaa vastausta, oikeiden vastausten osuus oli lisääntynyt huomattavasti eri kyselytapahtumien välillä. Asiantuntijalausuntojen mukaan he olivat huolissaan pääasiassa velkaspiraaleista, jotka johtuvat helposti saatavilla olevasta luotosta, mutta matala tietotaso ei ole heidän mielestänsä pääsyyllinen.
Kävi ilmi, että tutkimukseen osallistuvat nuoret olivat kiinnostuneita aiheesta, mutta tutkitun ikäryhmän ei vielä tarvinnut tutustua useimpiin yksityisen talouden asioihin kovin tarkkaan. Nähtiin myös, että nuoret ottivat uuden tiedon nopeasti vastaan, vaikka he eivät aina vaikuttaneet kiinnostuneita siitä.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett enkätformulär som både undersökte ungdomarnas intresse och kunskapsnivå. Vid det första undersökningstillfället spelades även en podcast gjord av uppdragsgivaren för gruppen. Denna innehöll information om bankärenden. Frågeformuläret dubblerades så att en vecka efter det första tillfället gjordes samma undersökning för att försöka se om intresse uppstått. Därtill gav en lärare och en skuldrådgivare sin syn på hur ungdomarnas kunskaper inverkar på deras vardag.
Ungdomarna visade sig vara rätt så intresserade av sin privatekonomi i allmänhet fastän den undersökta åldersgruppen inte ännu väldigt aktivt hade varit tvungna att ta ställning till frågorna. Man kunde också se att intresse och den upplevda kunskapsnivån har ett samband. Det medförde också en viss ökning i det faktiska kunnandet. Mycket intressant var också att fastän ungdomarna inte serverades rätt svar så hade andelen rätta svar ökat markant mellan de olika undersökningstillfällena. Expertutlåtandena lät gälla att de främst oroar sig för skuldspiraler beroende av enkelt tillgängliga krediter samtidigt som de inte direkt ville skylla på låg kunskapsnivå.
Det visade sig att ungdomarna rätt långt var intresserade av ämnet men att den undersökta åldersgruppen inte ännu behövt bekanta sig väldigt noga med de flesta delområdena inom privatekonomin. Man såg också att de snabbt tog till sig den nya informationen även om de inte alltid var uttalat intresserade av denna.