Yrittäjyyden oppimisympäristö Sataedun hius- ja kauneudenhoitoalalle
Österlund, Teija (2019)
Österlund, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda yrittäjyyden oppimisympäristömalli Sataedun hius- ja kauneudenhoitoalalle. Tavoitteena oli, että opiskelijoilla on mahdollisuus työpai-kalla tapahtuvaan oppimiseen ja yrittäjämäiseen työskentelyyn sekä yrittäjyyden kokeiluun oppilaitoksen parturi-kampaamo-kauneushoitolassa.
Aihe opinnäytetyöhön syntyi All-in yrityskiihdyttämöhankkeessa osin ja sen kehit-täminen jatkui Oi-hankkeessa. All-in hankkeessa rakennettiin mentoriverkosto Sa-takuntaan, jonka seurauksena järjestettiin erilaisia yrittäjyystapahtumia, toimiala-riippumattomia yrittäjyysopintoja sekä kehitettiin mentorointiprosessi. Oi-hankkeessa ideoitiin ja kehiteltiin uudenlaisia toiminnallisia ratkaisuja oppimisym-päristöjen kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa aihetta lähestyttiin oppimisympäristön, yrittäjyy-den ja yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Oppimisympäristöjä tarkasteltiin yrittä-jyyteen ja yritteliäisyyteen oppimisen näkökulmista. Yrittäjyyden teoriassa tarkas-teltiin yrittäjyyskasvatusta ja tiimioppimista.
Työn empiirisessä osassa tehtiin opiskelijakysely. Lisäksi alan opettajilta ja koulu-tuspäälliköltä teemahaastattelujen avulla haettiin tietoa siitä, kuinka eri toimipai-koissa Fiinixiä on kokeiltu lukuvuoden 2018-2019 aikana. Opinnäytetyö oli laadul-linen kehittämistutkimus, jonka konkreettisena tavoitteena oli luoda malli yrittäjyy-den oppimisympäristöstä Sataedun hius- ja kauneudenhoitoalalle. Lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus, tarkoituksena oli tuottaa innovatiivisia konstruktioita, jonka avulla pyrittiin tarjoamaan yrittäjyyden ja työpaikalla tapahtuvan oppimista oppilaitoksen omassa parturi-kampaamo-kauneushoitola Fiinix-Helmessä ja Fiinix-Salongissa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi malli, joka pitää sisällään toiminnan liikeidean, toimintatavat, aikataulutuksen lukujärjestyksin, hius- ja kauneustiimin opettajalta ja ohjaajat, yhteisen markkinoinnin ym. Malli pitää sisällään koulutus- ja oppisopi-muksella mahdollistavan yrittäjyyden opiskelun ja ammatillisten tutkinnon osien suorittamismahdollisuuden oppilaitoksen työelämäkohtaisessa yrittäjyyden oppi-misympäristössä. The purpose of this thesis was to create learning enviroment method for entrepre-neurs in Sataedu’s hairdressing and beauty care sector. The target was to provide students opportunity to study work based learning and as well skills of entrepreneur in SATAEDU’s hairddressing and beauty salon department.
The subject of this thesis was born partly in All-in business acceletor project. The development was still going on in Oi-project. In All-in project were build mentory network to Satakunta. And as a result there were organized different kinds of entrep-reneur meetings, industry independent entrepreneur education and also there were created mentoringprocess. In Oi-project was innovated new kinds of functional solu-tions to develope learning enviroment.
The theoretical part of the thesis was approached from the perspective of the lear-ning environment, entrepreneurship and entrepreneurship education. Learning envi-roments were reviewed from entrepreneurship and entrepreneur education point of view. The theory of entrepreneurship were reviewed at entrepreneurship education and team learning.
In the empirical part of the thesis was made a student survey. In addition was inter-viewd beauty care sector teachers as well as the education managers on how Fiinix has already been tested during the session 2018-2019. The thesis was a qualitative development study with the specific target of creating a method of an entrepre-neurial learning environment for Sataedu's hairdressing and beauty care sector. The approach was constructive research. The target was to produce innovative construc-tions to provide entrepreneurship and work-based learning in the school's own hair-dressing and beauty salon Fiinix-Helmi and Fiinix-Salon.
This thesis was based not only on the questionnaire, but also viewed on the source materials. As a result of this thesis, a model was created that includes business idea, operating procedures, timetables for teachers and instructors of the hairdressing and beauty team, joint marketing, etc. The model includes the possibility of studying and completing parts of a vocational examination through an education and appren-ticeship contract in an academys work-based entrepreneurial.
Aihe opinnäytetyöhön syntyi All-in yrityskiihdyttämöhankkeessa osin ja sen kehit-täminen jatkui Oi-hankkeessa. All-in hankkeessa rakennettiin mentoriverkosto Sa-takuntaan, jonka seurauksena järjestettiin erilaisia yrittäjyystapahtumia, toimiala-riippumattomia yrittäjyysopintoja sekä kehitettiin mentorointiprosessi. Oi-hankkeessa ideoitiin ja kehiteltiin uudenlaisia toiminnallisia ratkaisuja oppimisym-päristöjen kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa aihetta lähestyttiin oppimisympäristön, yrittäjyy-den ja yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Oppimisympäristöjä tarkasteltiin yrittä-jyyteen ja yritteliäisyyteen oppimisen näkökulmista. Yrittäjyyden teoriassa tarkas-teltiin yrittäjyyskasvatusta ja tiimioppimista.
Työn empiirisessä osassa tehtiin opiskelijakysely. Lisäksi alan opettajilta ja koulu-tuspäälliköltä teemahaastattelujen avulla haettiin tietoa siitä, kuinka eri toimipai-koissa Fiinixiä on kokeiltu lukuvuoden 2018-2019 aikana. Opinnäytetyö oli laadul-linen kehittämistutkimus, jonka konkreettisena tavoitteena oli luoda malli yrittäjyy-den oppimisympäristöstä Sataedun hius- ja kauneudenhoitoalalle. Lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus, tarkoituksena oli tuottaa innovatiivisia konstruktioita, jonka avulla pyrittiin tarjoamaan yrittäjyyden ja työpaikalla tapahtuvan oppimista oppilaitoksen omassa parturi-kampaamo-kauneushoitola Fiinix-Helmessä ja Fiinix-Salongissa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi malli, joka pitää sisällään toiminnan liikeidean, toimintatavat, aikataulutuksen lukujärjestyksin, hius- ja kauneustiimin opettajalta ja ohjaajat, yhteisen markkinoinnin ym. Malli pitää sisällään koulutus- ja oppisopi-muksella mahdollistavan yrittäjyyden opiskelun ja ammatillisten tutkinnon osien suorittamismahdollisuuden oppilaitoksen työelämäkohtaisessa yrittäjyyden oppi-misympäristössä.
The subject of this thesis was born partly in All-in business acceletor project. The development was still going on in Oi-project. In All-in project were build mentory network to Satakunta. And as a result there were organized different kinds of entrep-reneur meetings, industry independent entrepreneur education and also there were created mentoringprocess. In Oi-project was innovated new kinds of functional solu-tions to develope learning enviroment.
The theoretical part of the thesis was approached from the perspective of the lear-ning environment, entrepreneurship and entrepreneurship education. Learning envi-roments were reviewed from entrepreneurship and entrepreneur education point of view. The theory of entrepreneurship were reviewed at entrepreneurship education and team learning.
In the empirical part of the thesis was made a student survey. In addition was inter-viewd beauty care sector teachers as well as the education managers on how Fiinix has already been tested during the session 2018-2019. The thesis was a qualitative development study with the specific target of creating a method of an entrepre-neurial learning environment for Sataedu's hairdressing and beauty care sector. The approach was constructive research. The target was to produce innovative construc-tions to provide entrepreneurship and work-based learning in the school's own hair-dressing and beauty salon Fiinix-Helmi and Fiinix-Salon.
This thesis was based not only on the questionnaire, but also viewed on the source materials. As a result of this thesis, a model was created that includes business idea, operating procedures, timetables for teachers and instructors of the hairdressing and beauty team, joint marketing, etc. The model includes the possibility of studying and completing parts of a vocational examination through an education and appren-ticeship contract in an academys work-based entrepreneurial.