Asiakkaan tunnistamisen ja myyntityön perusteet - käsikirja pienyrityksille
Chance, Daniel (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Chance, Daniel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pienyrityksille käsikirja (1 – 49 henkilöä), jossa esitetään asiakkaan tunnistamiseen liittyvät toimenpiteet hyödyntäen asiakkuuksien hallintaa (engl. Cus-tomer Relationship Management tai CRM) sekä myynnin teoriaa. Käsikirjan tarkoitus on toimia käytännönläheisenä oppaana pienyrityksille, jotka kaipaavat tietoa liittyen asiakkaan tunnista-miseen ja myyntiin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, jotka on jaettu useampaan eri osaan. Työ esittelee Alexander Osterwaldin vuonna 2010 esittämän Business Model Canvaksen (BMC) ja sen tärkeyden määritellessä asiakassuhteita ja asiakassegmenttejä. Lisäksi työssä käsitellään CRM:n perusteita, segmentoinnin tärkeyttä, kuluttajan ja yritysostajan ostoprosessien erot, asiakasprofiloinnin merkitystä sekä käydään läpi myyntiprosessin eri vaiheet ja myyjän tärkeät, henkilökohtaiset tiedot ja taidot.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta on luotu käytännönläheinen ja helposti lähestyttävä käsikir-ja, joka on esitettävässä muodossa. Käsikirja on tehty PowerPoint esityksenä.
Opinnäytetyön lopussa kirjoittaja pohtii työn lopputulosta sekä käy läpi kehitysehdotuksia ja oman oppimisen arviointia.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, jotka on jaettu useampaan eri osaan. Työ esittelee Alexander Osterwaldin vuonna 2010 esittämän Business Model Canvaksen (BMC) ja sen tärkeyden määritellessä asiakassuhteita ja asiakassegmenttejä. Lisäksi työssä käsitellään CRM:n perusteita, segmentoinnin tärkeyttä, kuluttajan ja yritysostajan ostoprosessien erot, asiakasprofiloinnin merkitystä sekä käydään läpi myyntiprosessin eri vaiheet ja myyjän tärkeät, henkilökohtaiset tiedot ja taidot.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta on luotu käytännönläheinen ja helposti lähestyttävä käsikir-ja, joka on esitettävässä muodossa. Käsikirja on tehty PowerPoint esityksenä.
Opinnäytetyön lopussa kirjoittaja pohtii työn lopputulosta sekä käy läpi kehitysehdotuksia ja oman oppimisen arviointia.