Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja nuorten ohjaaminen Forssan Kamppailijoissa -opas

Seppälä, Samu (2019)

 
Avaa tiedosto
Samu_Seppala-ONT.pdf (668.9Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Samu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, joka tarjoaa aloitteleville tai kokeneemmille ohjaajille työkaluja lasten ja nuorten ohjaamiseen forssalaisessa kamppailulajiseurassa, Forssan Kamppailijoissa. Forssan Kamppailijat on seura, jossa ohjaajat toimivat vapaaehtoisesti, eikä kaikilla heistä ole liikunnanohjauksesta taustaa tai kokemusta. Laadukas ohjaaminen auttaa ylläpitämään seuran harjoitusten kävijämäärää, jonka avulla pääasiallisesti rahoitetaan seuran toimintaa. Opinnäytetyön sisältö rajautuu yhdessä seuran puheenjohtajan kanssa sovituista teemoista ohjaajan toimintaan liittyviin asioihin ja teemoihin. Opinnäytetyö on produktityö.

Opinnäytetyö alkoi aloituspalaverista Forssan Kamppailijoiden puheenjohtajan kanssa, jossa ideoitiin tulevaa opasta. Palaverissa nousseiden asioiden ja ideoiden pohjalta rajattiin oppaan sisältö pääasiallisesti ohjaajan toimintaan ja ohjaamiseen liittyviin teemoihin. Rajauksen avulla ryhdyttiin kokoamaan teoriataustaa ohjaamiseen liittyvistä aiheista, kuten esimerkiksi vuorovaikutus ja motivointi. Teoriataustan avulla luotiin ensimmäinen versio oppaasta, joka lähetettiin toimeksiantajalle kommentoitavaksi. Toimeksiantajan antamien kommenttien avulla viimeisteltiin lopullinen versio oppaasta.

Opinnäytetyö koostuu teoriataustasta, joka keskittyy pääosin lasten ja nuorten ohjaamisessa olennaisina oleviin asioihin, kuten vuorovaikutukseen, motivointiin, harjoitusten suunnittelemiseen ja ohjaamiseen.

Teoriataustan jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan oppaan taustaa ja työvaiheita, jotka johtivat opinnäytetyön tuotokseen. Tämän vaiheen jälkeen opinnäytetyössä esitellään varsinainen produkti, eli syntynyt opas ja sen sisältöä. Lopuksi työssä pohditaan oppaan merkitystä seuralle omien kokemusten perusteelta.

Opas, eli opinnäytetyön tuotos, on koottu johdonmukaisessa järjestyksessä, joka alkaa ohjaajan osaamistarpeista ja edellytyksistä. Tämän jälkeen opas siirtyy käsittelemään ohjaustuntien suunnitteluun liittyviä asioita ja siitä edeten itse ohjaustunnin toteutukseen ja ohjaamiseen liittyviin teemoihin. Jokaiseen kappaleeseen on pyritty ensiksi avaamaan käsiteltäviä asioita ja teemoja, jonka jälkeen niistä on koottu tärkeimmät kohdat muistilistaksi. Oppaan lopussa on 10 kohdan ohjaajan muistilista, johon on kerätty kaikista käsitellyistä kappaleista oleellisimmat kohdat.

Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta voidaan käyttää uusien ohjaajien kouluttamisessa ja tukemaan kokeneiden ohjaajien tietotaitoa. Opasta voidaan tulevaisuudessa kehittää tarkentamalla tai lisäämällä sisältöä käytössä ilmenneiden puutteiden mukaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste