Seksuaalinen suuntautuminen osana seksuaalista identiteettiä : seksuaalikasvatusmateriaalia yläkouluikäisille nuorille EDDIS-hankkeeseen
Aalto-Turunen, Maria; Aronen, Sirri (2019)
Aalto-Turunen, Maria
Aronen, Sirri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522183
Tiivistelmä
Seksuaalisuus määritellään usein ihmisen perustarpeeksi ja se nähdään oleellisena osana ihmisen hyvinvointia ja terveyttä. Seksuaalinen suuntautuminen on osa seksuaalista identiteettiä ja kertoo, keihin ihminen tuntee seksuaalista tai emotionaalista vetovoimaa. Seksuaalisuuden moninaisuudella tarkoitetaan kaikkia niitä erilaisia seksuaalisia suuntautumisia, joita ihmisillä esiintyy. Seksuaalikasvatukselle on asetettu kansainvälisiä standardeja, jotka ohjaavat seksuaalikasvatuksen sisältöä ja toteutusta ja siihen kuuluu myös seksuaalisuuden moninaisuuden huomioiminen. Nuoret ovat kuitenkin kokeneet, että seksuaalista suuntautumista käsitellään lähinnä termien tasolla, ei niinkään syvällisempänä kokonaisuutena.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkoympäristöön 13 – 16 -vuotiaille sopivaa seksuaalikasvatusmateriaalia seksuaalisen identiteetin kehittymisestä, seksuaalisuuden moninaisuudesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta. Tavoitteena oli nuorten seksuaaliterveyden ja seksuaalisen hyvinvoinnin tukeminen sekä tiedon lisääminen seksuaalisen identiteettiin ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työn toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulun EDDIS-hanke (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools). EDDIS-hankkeen tarkoituksena on kehittää yhteinen eurooppalainen seksuaaliterveyden e-oppimisalusta. Tuotettu seksuaalikasvatusmateriaali on erilaisia pelejä, pohdintatehtäviä ja tekstisisältöjä sisältävä kokonaisuus, jonka avulla nuoret pääsevät tutustumaan seksuaaliseen identiteettiin ja seksuaalisuuden moninaisuuteen. Materiaali julkaistaan myöhemmin EDDIS-hankkeen e-oppimisalustalla, jonne tuottavat materiaalia myös muut opiskelijat hankkeen yhteistyömaista: Suomesta, Portugalista, Kreikasta ja Liettuasta. Hankkeen kansainvälisyyden vuoksi materiaali on tuotettu englanniksi. Sexuality is often defined as a basic human need and is seen as an essential part of wellbeing and health. Sexual orientation is a part of sexual identity and is defined by the gender of the person that an individual is sexually and emotionally attracted to. Sexual diversity refers to all the sexual orientations humans can have. The national standards of sexuality education provide guidance on the content and implementation of sexuality education, and sexual diversity should be included. Students have the experience that sexual orientation is still often covered superficially and only the terms are taught.
The purpose of this thesis was to produce digital sexuality education material suitable for students between 13 and 16 years of age. Topics covered in the learning material are the development of sexual identity, sexual diversity, and sexual orientation. The aim was to support the sexual health and overall wellbeing of the students and to help them gain information about sexual identity and sexual diversity.
This practice-based thesis was commissioned by the EDDIS project (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools) coordinated by Turku University of Applied Sciences. The objective of the EDDIS project is to develop a unified eLearning sexuality education platform. The platform is developed in cooperation with schools from four countries: Finland, Greece, Lithuania, and Portugal. Because of that, the sexuality education material is written in English. The sexuality education material consists of games, exercises and text-based information that help students learn about sexual identity and sexual diversity. The material is published in the EDDIS eLearning platform, and other students who take part in the project will also be producing material.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkoympäristöön 13 – 16 -vuotiaille sopivaa seksuaalikasvatusmateriaalia seksuaalisen identiteetin kehittymisestä, seksuaalisuuden moninaisuudesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta. Tavoitteena oli nuorten seksuaaliterveyden ja seksuaalisen hyvinvoinnin tukeminen sekä tiedon lisääminen seksuaalisen identiteettiin ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työn toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulun EDDIS-hanke (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools). EDDIS-hankkeen tarkoituksena on kehittää yhteinen eurooppalainen seksuaaliterveyden e-oppimisalusta. Tuotettu seksuaalikasvatusmateriaali on erilaisia pelejä, pohdintatehtäviä ja tekstisisältöjä sisältävä kokonaisuus, jonka avulla nuoret pääsevät tutustumaan seksuaaliseen identiteettiin ja seksuaalisuuden moninaisuuteen. Materiaali julkaistaan myöhemmin EDDIS-hankkeen e-oppimisalustalla, jonne tuottavat materiaalia myös muut opiskelijat hankkeen yhteistyömaista: Suomesta, Portugalista, Kreikasta ja Liettuasta. Hankkeen kansainvälisyyden vuoksi materiaali on tuotettu englanniksi.
The purpose of this thesis was to produce digital sexuality education material suitable for students between 13 and 16 years of age. Topics covered in the learning material are the development of sexual identity, sexual diversity, and sexual orientation. The aim was to support the sexual health and overall wellbeing of the students and to help them gain information about sexual identity and sexual diversity.
This practice-based thesis was commissioned by the EDDIS project (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools) coordinated by Turku University of Applied Sciences. The objective of the EDDIS project is to develop a unified eLearning sexuality education platform. The platform is developed in cooperation with schools from four countries: Finland, Greece, Lithuania, and Portugal. Because of that, the sexuality education material is written in English. The sexuality education material consists of games, exercises and text-based information that help students learn about sexual identity and sexual diversity. The material is published in the EDDIS eLearning platform, and other students who take part in the project will also be producing material.