Markkinointiviestintä ostoprosessin eri vaiheissa : Case Bravehair
Heinonen, Niina (2019)
Heinonen, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma asiakkaan ostoprosessin pohjalta. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä markkinointiviestinnän toimenpiteet kuljettavat asiakasta huomion herättämisestä myynnin aikaansaamiseen ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Bravehair Oy:lle, joka valmistaa hiuspäähineitä alopecia- ja syöpäpotilaille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui teoreettisesta ja toiminnallisesta osiosta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän muotoja ja suunnittelua sekä asiakkaan ostoprosessia. Opinnäytetyötä varten toteutettiin myös kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin, miten Bravehairin markkinointiviestintää kannattaisi toteuttaa asiakkaan ostoprosessin eri vaiheissa. Kyselyn tulokset huomioitiin toiminallista osuutta laatiessa.
Lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa tavoitteet, viestit ja markkinointiviestinnän keinot suunniteltiin alopecia- ja syöpäpotilaan ostoprosessin pohjalle. Suunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen rajalliset henkilö-, aika- ja raharesurssit ja keskityttiin pääosin yrityksen nykyisiin markkinointiviestinnän kanaviin. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisälsi seuraavat toimenpiteet: yhteistöiden laajentaminen, verkkosivujen sisällön monipuolistaminen ja selkeyttäminen, sosiaalisen median sisällön lisääminen ja uutiskirjeiden lähettämisen aloittaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui teoreettisesta ja toiminnallisesta osiosta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän muotoja ja suunnittelua sekä asiakkaan ostoprosessia. Opinnäytetyötä varten toteutettiin myös kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin, miten Bravehairin markkinointiviestintää kannattaisi toteuttaa asiakkaan ostoprosessin eri vaiheissa. Kyselyn tulokset huomioitiin toiminallista osuutta laatiessa.
Lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa tavoitteet, viestit ja markkinointiviestinnän keinot suunniteltiin alopecia- ja syöpäpotilaan ostoprosessin pohjalle. Suunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen rajalliset henkilö-, aika- ja raharesurssit ja keskityttiin pääosin yrityksen nykyisiin markkinointiviestinnän kanaviin. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisälsi seuraavat toimenpiteet: yhteistöiden laajentaminen, verkkosivujen sisällön monipuolistaminen ja selkeyttäminen, sosiaalisen median sisällön lisääminen ja uutiskirjeiden lähettämisen aloittaminen.