Ensitieto-opas erityislapsiperheiden kohtaamiseen lastenneuvolassa
Pihlainen, Hanna; Laukkarinen, Mari; Piispa, Janika (2019)
Pihlainen, Hanna
Laukkarinen, Mari
Piispa, Janika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522370
Tiivistelmä
Neuvolaikäiset lapset kehittyvät hyvin yksilöllistä tahtia. Erityislapset tarvitsevat kehityk-sensä, kasvunsa tai oppimisensa tueksi erityistä tukea. Lapsen erityisyys herättää paljon kysymyksiä sekä tunteita vanhemmissa, sukulaisissa, hoitohenkilökunnassa sekä muissa ihmisissä. Tehostettua tai erityistä tukea saavia lapsia oli Suomessa vuonna 2015 yli 85 000. Terveydenhoitaja tapaa lastenneuvolassa lapsen 15 kertaa ennen kouluikää, minkä vuoksi lastenneuvolatyöllä on keskeinen rooli lapsen erityisen tuen tarpeen varhaisessa tunnistamisessa sekä jatkotutkimusten ja tukitoimien järjestämisessä.
Opinnäytetyö käsittelee erityislapsiperheiden kohtaamista lastenneuvolassa. Tämän toi-minnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Etelä-Savon alueen lastenneuvoloi-den terveydenhoitajien työn tueksi ensitieto-opas, joka sisältää kattavasti tietoa seudun tukipalveluista sekä muuta ohjausmateriaalia ja tietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisä-tä alueen terveydenhoitajien tietoisuutta sekä ammatillista osaamista aiheesta. Ensitieto-oppaan lähtökohtina toimivat käytännöllisyys, ajantasaisuus sekä luotettavuus. Tämän kaltaisia oppaita ei ole aiemmin tehty, mikä ilmeni myös työelämästä saadusta palaut-teesta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Selviytyjät-hankkeen kanssa. Opinnäytetyön idea oli myös lähtöisin työelämän toimeksiantajalta.
Opinnäytetyössä käsitellään lastenneuvolatyön keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia sekä erityislapsiperheiden arkeen liittyviä käsitteitä. Lisäksi työhön koottiin tärkeimpiä erityis-lapsiperheille suunnattuja tukipalveluita. Osana opinnäytetyötä toteutettiin Webropol-kysely, jonka kohderyhmään kuuluivat Etelä-Savon alueen erityislapsien vanhemmat. Kyselyyn vastanneita vanhempia oli 16. Sisällönanalyysin avulla vastauksista poimittiin keskeisimmät teemat, joita hyödynnettiin ensitieto-oppaan laatimisessa teoriatiedon ohel-la. Keskeisimmiksi teemoiksi nousivat terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen ja asi-antuntijuus, kohtaaminen sekä avun tarjoaminen ja palveluiden ohjaaminen. Opasta ke-hitettiin toimeksiantajalta, ohjaavalta opettajalta sekä työelämästä saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Etelä-Savon alueen lastenneuvoloissa työskenteleville terveydenhoitajille suunnattu opas. Opas laadittiin terveydenhoitajien työn tueksi erityis-lapsiperheiden kohtaamiseen. Opas on helposti terveydenhoitajien saatavilla sekä pape-risessa muodossa että PDF-tiedostona. Kattavan tiedottamisen ansiosta uskomme, että opas tavoittaa terveydenhoitajat hyvin. Opinnäytetyöprosessi eteni Jämsä ja Mannisen (2000) Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla tuotekehitysprosessin mukai-sesti. Prosessin vaiheet olivat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi- ja luonnostelu-vaihe, kehittelyvaihe sekä viimeistely.
Opinnäytetyö käsittelee erityislapsiperheiden kohtaamista lastenneuvolassa. Tämän toi-minnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Etelä-Savon alueen lastenneuvoloi-den terveydenhoitajien työn tueksi ensitieto-opas, joka sisältää kattavasti tietoa seudun tukipalveluista sekä muuta ohjausmateriaalia ja tietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisä-tä alueen terveydenhoitajien tietoisuutta sekä ammatillista osaamista aiheesta. Ensitieto-oppaan lähtökohtina toimivat käytännöllisyys, ajantasaisuus sekä luotettavuus. Tämän kaltaisia oppaita ei ole aiemmin tehty, mikä ilmeni myös työelämästä saadusta palaut-teesta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Selviytyjät-hankkeen kanssa. Opinnäytetyön idea oli myös lähtöisin työelämän toimeksiantajalta.
Opinnäytetyössä käsitellään lastenneuvolatyön keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia sekä erityislapsiperheiden arkeen liittyviä käsitteitä. Lisäksi työhön koottiin tärkeimpiä erityis-lapsiperheille suunnattuja tukipalveluita. Osana opinnäytetyötä toteutettiin Webropol-kysely, jonka kohderyhmään kuuluivat Etelä-Savon alueen erityislapsien vanhemmat. Kyselyyn vastanneita vanhempia oli 16. Sisällönanalyysin avulla vastauksista poimittiin keskeisimmät teemat, joita hyödynnettiin ensitieto-oppaan laatimisessa teoriatiedon ohel-la. Keskeisimmiksi teemoiksi nousivat terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen ja asi-antuntijuus, kohtaaminen sekä avun tarjoaminen ja palveluiden ohjaaminen. Opasta ke-hitettiin toimeksiantajalta, ohjaavalta opettajalta sekä työelämästä saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Etelä-Savon alueen lastenneuvoloissa työskenteleville terveydenhoitajille suunnattu opas. Opas laadittiin terveydenhoitajien työn tueksi erityis-lapsiperheiden kohtaamiseen. Opas on helposti terveydenhoitajien saatavilla sekä pape-risessa muodossa että PDF-tiedostona. Kattavan tiedottamisen ansiosta uskomme, että opas tavoittaa terveydenhoitajat hyvin. Opinnäytetyöprosessi eteni Jämsä ja Mannisen (2000) Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla tuotekehitysprosessin mukai-sesti. Prosessin vaiheet olivat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi- ja luonnostelu-vaihe, kehittelyvaihe sekä viimeistely.