Haapajärven seurakunnan imago
Jääskeläinen, Heli (2011)
Jääskeläinen, Heli
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103203384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103203384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Haapajärven seurakuntaan kuuluvien näkemyksiä seurakunnan julkisuuskuvasta ja imagosta sekä seurakuntalaisten tyytyväisyyttä seurakunnan palveluihin, tuoda esille kehittämisalueet seurakuntalaisten mielipiteiden kautta sekä kehittää seurakunnan toimintoja. Haapajärven seurakunnalle ei ole aikaisemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta ja tarkoitus olisi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa käsitellään ei-kaupallisten organisaatioiden markkinointia, yleisimpiä markkinoinnin peruskilpailukeinoja, asiakaspalvelua, asiakkuutta ja asiakassuhdemarkkinointia. Myös imagoa, brändiä ja näiden merkitystä organisaation tunnettuudelle ja julkisuuskuvalle käydään työssä läpi.
Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2010 seurakuntavaalien aikana kahteen otteeseen, ennakkoäänestyksen aikana useassa eri toimipisteessä sekä varsinaisina äänestyspäivinä kirkossa. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena yhden sivun mittaisena perinteisenä paperikyselynä äänestäjille. Valmiiden vastausvaihtoehtojen lisäksi kyselyllä pyrittiin saamaan avoimien vastauskohtien avulla kehittämisehdotuksia seurakunnan toiminnan tehostamiseksi. Kyselyyn saatiin 284 vastausta.
Tutkimuksen perusteella Haapajärven seurakuntaa pidettiin luotettavana, sen arvot toteutuvat hyvin ja sen palveluihin oltiin tyytyväisiä tai jopa erittäin tyytyväisiä. Nykyistä Jumalanpalvelusten ja messujen ajankohtaa pidettiin sopivimpana ja näiden sisältöön saatiin useita kommentteja ja kehittämisehdotuksia. Kyselyn mukaan seurakunta myös näkyy eri medioissa hyvin. Tutkimus tuotti lisäksi noin 50 toivetta tai ideaa toiminnan kehittämiseksi.
Teoriaosuudessa käsitellään ei-kaupallisten organisaatioiden markkinointia, yleisimpiä markkinoinnin peruskilpailukeinoja, asiakaspalvelua, asiakkuutta ja asiakassuhdemarkkinointia. Myös imagoa, brändiä ja näiden merkitystä organisaation tunnettuudelle ja julkisuuskuvalle käydään työssä läpi.
Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2010 seurakuntavaalien aikana kahteen otteeseen, ennakkoäänestyksen aikana useassa eri toimipisteessä sekä varsinaisina äänestyspäivinä kirkossa. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena yhden sivun mittaisena perinteisenä paperikyselynä äänestäjille. Valmiiden vastausvaihtoehtojen lisäksi kyselyllä pyrittiin saamaan avoimien vastauskohtien avulla kehittämisehdotuksia seurakunnan toiminnan tehostamiseksi. Kyselyyn saatiin 284 vastausta.
Tutkimuksen perusteella Haapajärven seurakuntaa pidettiin luotettavana, sen arvot toteutuvat hyvin ja sen palveluihin oltiin tyytyväisiä tai jopa erittäin tyytyväisiä. Nykyistä Jumalanpalvelusten ja messujen ajankohtaa pidettiin sopivimpana ja näiden sisältöön saatiin useita kommentteja ja kehittämisehdotuksia. Kyselyn mukaan seurakunta myös näkyy eri medioissa hyvin. Tutkimus tuotti lisäksi noin 50 toivetta tai ideaa toiminnan kehittämiseksi.