Nenämahaletkun laittaminen lapsipotilaalle : Opetusvideo
Peltomaa, Iina; Poikonen, Alina (2019)
Peltomaa, Iina
Poikonen, Alina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522279
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo nenämahaletkun laittamisesta leikki-ikäiselle lapsipotilaalle hoitoalan opettajien opetusmateriaaliksi sekä hoitotyön opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten laittaa nenämahaletku lapselle turvallisesti ja oikein, miten valmistaa lapsi ja vanhemmat lapsen nenämahaletkun laittoon sekä miten tehdä hyvä opetusvideo. Työn tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietämystä nenämahaletkun turvallisesta laittamisesta lapsipotilaalle. Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista tutkimusmenetelmää, jonka tuotoksena syntyi opetusvideo. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK).
Nenämahaletkun laittamisessa lapselle on huomioitava lapsen ikä- ja kehitystaso. Jotta nenämahaletkun laittaminen sujuisi turvallisesti, on erittäin tärkeää aina varmistaa nenämahaletkun sijainti tieteellisesti tutkittuun tietoon pohjautuvia nykysuosituksia varmistusmenetelminä käyttäen. Nenämahaletkun turvallisessa laitossa on myös ymmärrettävä, missä tapauksissa toimenpide täytyy keskeyttää. Lapselle toimenpidettä tehtäessä tulee aina ottaa huomioon myös perhe. Toimenpiteeseen valmistamisessa lapsen on tärkeää saada tutustua toimenpidevälineisiin leikin avulla.
Tuotoksena syntynyt opetusvideo on johdonmukainen. Videolla on käytetty äänimerkkejä, symboleja ja väritehosteita, joilla tärkeä tieto korostetaan. Tausta on pidetty videossa pelkistettynä ja yksinkertaisena. Nämä vähentävät katsojan kognitiivista kuormitusta. Lisäksi video on pyritty säilyttämään mielenkiintoisena äänitehosteiden, kuvakulmien ja musiikin avulla.
Opetusvideon katsomisen myötä opiskelijoiden on helppo hahmottaa, kuinka suorittaa nenämahaletkun laittaminen lapselle turvallisesti ja oikein. Hoitotyön opettajat voivat hyödyntää videota hoitotyön opiskelijoiden opetuksessa. Jatkossa voisi tehdä opinnäytetyön, kuinka TAMKissa tehtyjä opetusvideoita hyödynnetään opetuksessa ja miten ne edistävät oppimista. Lisäksi opinnäytetyön voisi tehdä siitä, kuinka valmistaa lapsi toimenpiteeseen.
Nenämahaletkun laittamisessa lapselle on huomioitava lapsen ikä- ja kehitystaso. Jotta nenämahaletkun laittaminen sujuisi turvallisesti, on erittäin tärkeää aina varmistaa nenämahaletkun sijainti tieteellisesti tutkittuun tietoon pohjautuvia nykysuosituksia varmistusmenetelminä käyttäen. Nenämahaletkun turvallisessa laitossa on myös ymmärrettävä, missä tapauksissa toimenpide täytyy keskeyttää. Lapselle toimenpidettä tehtäessä tulee aina ottaa huomioon myös perhe. Toimenpiteeseen valmistamisessa lapsen on tärkeää saada tutustua toimenpidevälineisiin leikin avulla.
Tuotoksena syntynyt opetusvideo on johdonmukainen. Videolla on käytetty äänimerkkejä, symboleja ja väritehosteita, joilla tärkeä tieto korostetaan. Tausta on pidetty videossa pelkistettynä ja yksinkertaisena. Nämä vähentävät katsojan kognitiivista kuormitusta. Lisäksi video on pyritty säilyttämään mielenkiintoisena äänitehosteiden, kuvakulmien ja musiikin avulla.
Opetusvideon katsomisen myötä opiskelijoiden on helppo hahmottaa, kuinka suorittaa nenämahaletkun laittaminen lapselle turvallisesti ja oikein. Hoitotyön opettajat voivat hyödyntää videota hoitotyön opiskelijoiden opetuksessa. Jatkossa voisi tehdä opinnäytetyön, kuinka TAMKissa tehtyjä opetusvideoita hyödynnetään opetuksessa ja miten ne edistävät oppimista. Lisäksi opinnäytetyön voisi tehdä siitä, kuinka valmistaa lapsi toimenpiteeseen.