Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Det är inte de där handlingarna de gör, utan hur de är som är det viktiga” : Hur småbarnspedagoger kan stärka barns inre självkänsla

Drifell, Hanna (2019)

 
Avaa tiedosto
Drifell_Hanna (1).pdf (909.6Kt)
Lataukset: 


Drifell, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622604
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur småbarnspedagoger kan stärka barns inre självkänsla. Syftet är att förstå hur barns självkänsla kan stärkas, så att småbarnspedagoger vet vad de kan göra för att stöda barnets utveckling av en god självkänsla.

I början av examensarbete så kommer det fram vad självkänsla är och vad som är viktigt att känna till angående den. Fokuset ligger sedan på de tre sätten som påverkar barns självkänsla. De sätten är social respons och bekräftelse, psykodynamisk syn och anknytning.

Detta examensarbete genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod. Fem olika pedagoger blev intervjuade angående hur de stärker barns självkänsla genom de sätten som påverkar barns självkänsla.

Många saker kan påverka självkänslan, men sammanfattningsvis stärks barnets självkänsla av att man visar barnet dess värde. När man visar barn att man tycker om dem för den de är och inte för vad de gör eller har, så lär barnet sig att de är bra precis som de är.
 
The bachelor’s thesis explains how early childhood educators might enhance self-esteem in children. The purpose of the bachelor’s thesis is to learn how to improve children’s inner self-esteem, for early childhood educators to know how to support development of good selfesteem in children.

The empirical inquiry och the bachelor’s thesis describes self-esteem and important aspects thereof. Three ways by which self-esteem in children is influenced are considered. These are social response and affirmation, psychodynamic view and attachment.

The bachelor’s thesis was conducted through qualitative research methodology. Five educators were interviewed regarding how they strengthen the self-esteem in children pertaining the three influencing ways.

Several things influencing self-esteem, but the common denominator is showing children their own worth by giving them better self-esteem. Showing children that they’re loved for who they are and not for things they do or possess, is telling them that they’re good enough just the way they are.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste