Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Development of supplementary material for teaching game development
Tervo, Jari (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää opetusmateriaalia peliohjelmoinnin koulutusta varten Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun GameLabille. Opetusmateriaali kehitettiin pelikokoelman muodossa, jossa kokoelman pelit koostuivat samoista modulaarisista osista. Kyseisiä osia voitiin käyttää myös omien pelien luomiseen, jopa aloittelijan toimesta.
Kehityksen aikana siirryttiin kuitenkin pois modulaarisuudesta kohti yksilökeskeisyyttä siksi, että sisältö alkoi keskittyä yhä enemmän koodaamiseen. Pelit erotettiin ja niitä lähestyttiin yksilöinä, ja jokaiselle pelille luotiin ohjeistus pelin luomiseen sekä yleistä dokumentaatiota pelin komponenteista. Lopullinen tuote muodostui siis kokoelmasta pelejä sekä niiden dokumentaatiosta.
Pelikokoelman pelit tuotettiin Unity-pelimoottorilla käyttäen Visual Studiota koodin kirjoittamiseen ja Blender-mallinnusohjelmaa grafiikkaa varten. Opinnäytetyö käy läpi yhden pelin luomisen kokoelman peleistä. Kyseinen peli oli ensimmäisen persoonan ammuntapeli, joka otti inspiraatiota villistä lännestä sekä ampumaradoista. Opinnäytetyössä käydään myös läpi dokumentaatio, joka kehitettiin pelin pohjalta. Siihen kuuluvat Doxygen-työkalulla koodista generoitu tietokanta sekä yksityiskohtainen ohje pelin luomiseen.
Opinnäytetyön seurauksena toteutettu pelikokoelma on otettu jo käyttöön. Paria poikkeamaa lukuun ottamatta kokoelman vastaanotto on ollut positiivista ja sitä on käytetty peliohjelmoinnin opettamiseen uusille oppilaille. Ilman lisätestaamista ei voida kuitenkaan sanoa, kuinka hyvin tuote on lopulta onnistunut tehtävässään. The purpose of this thesis was to develop supplementary material for teaching game development for the South-Eastern Finland University of Applied Sciences GameLab. The supplementary material took the form of a game collection where the games were built from modular pieces that could be used for creating your own games, even by a beginner.
During the development, however, the approach changed from modularity to individuality, when coding started to become the focus, and the games of the collection were divided into separate items. Each was accompanied by a tutorial piece on how to make the game and some general documentation on its components. The new product in the making was a composition of the games and their documentation.
The games of the collection were created with the Unity game engine, using Visual Studio for writing the code and Blender for the graphics. This thesis dealt with the creation process of one of the games, a first-person shooter game inspired a wild west aesthetic and shooting ranges. The thesis also dealt with the documentation made for the game: a generated database made from the code using Doxygen and the tutorial page hosted on the project’s website.
The usage of the game collection had already started as of writing this thesis. Except for a few issues, the reception was positive, and the collection has been used for teaching new students. However, more testing is required for a definite conclusion of the product’s success.
Kehityksen aikana siirryttiin kuitenkin pois modulaarisuudesta kohti yksilökeskeisyyttä siksi, että sisältö alkoi keskittyä yhä enemmän koodaamiseen. Pelit erotettiin ja niitä lähestyttiin yksilöinä, ja jokaiselle pelille luotiin ohjeistus pelin luomiseen sekä yleistä dokumentaatiota pelin komponenteista. Lopullinen tuote muodostui siis kokoelmasta pelejä sekä niiden dokumentaatiosta.
Pelikokoelman pelit tuotettiin Unity-pelimoottorilla käyttäen Visual Studiota koodin kirjoittamiseen ja Blender-mallinnusohjelmaa grafiikkaa varten. Opinnäytetyö käy läpi yhden pelin luomisen kokoelman peleistä. Kyseinen peli oli ensimmäisen persoonan ammuntapeli, joka otti inspiraatiota villistä lännestä sekä ampumaradoista. Opinnäytetyössä käydään myös läpi dokumentaatio, joka kehitettiin pelin pohjalta. Siihen kuuluvat Doxygen-työkalulla koodista generoitu tietokanta sekä yksityiskohtainen ohje pelin luomiseen.
Opinnäytetyön seurauksena toteutettu pelikokoelma on otettu jo käyttöön. Paria poikkeamaa lukuun ottamatta kokoelman vastaanotto on ollut positiivista ja sitä on käytetty peliohjelmoinnin opettamiseen uusille oppilaille. Ilman lisätestaamista ei voida kuitenkaan sanoa, kuinka hyvin tuote on lopulta onnistunut tehtävässään.
During the development, however, the approach changed from modularity to individuality, when coding started to become the focus, and the games of the collection were divided into separate items. Each was accompanied by a tutorial piece on how to make the game and some general documentation on its components. The new product in the making was a composition of the games and their documentation.
The games of the collection were created with the Unity game engine, using Visual Studio for writing the code and Blender for the graphics. This thesis dealt with the creation process of one of the games, a first-person shooter game inspired a wild west aesthetic and shooting ranges. The thesis also dealt with the documentation made for the game: a generated database made from the code using Doxygen and the tutorial page hosted on the project’s website.
The usage of the game collection had already started as of writing this thesis. Except for a few issues, the reception was positive, and the collection has been used for teaching new students. However, more testing is required for a definite conclusion of the product’s success.