Sedun imagotutkimus
Ojaniemi, Rita-Rosita (2019)
Ojaniemi, Rita-Rosita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Sedun imagoa ja asemaa Sedun yritysasiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä imagon merkitykseen, imagon syntymiseen ja imagon tutkimiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa Sedulle imagotutkimus. Opinnäytetyössä tutkittiin Sedun vahvuuksia, heikkouksia ja kehityskohteita.
Opinnäytetyössä selvisi imagon merkityksen tärkeys. Imagolla on suuri merkitys organisaatiolle, ja imago vaikuttaa muun muassa siihen, halutaanko organisaatioon mennä töihin ja suositellaanko sitä muille. Organisaatioiden imago syntyy monista elementeistä, joihin organisaatio ei aina pysty itse vaikuttamaan, sillä ihmisten päätökset perustuvat usein tunteisiin. Organisaatio pystyy vaikuttamaan vain ihmisten kokemuksiin ja tietoon siitä. Imagoa tulisi tutkia organisaatioissa säännöllisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla. Tutkimuksen vastaajamäärä oli yhteensä 211. Tuloksista voidaan todeta, että Sedu oli tunnetuin koulutuksenjärjestäjä maakunnassa. Mielikuvista nousi esiin, että Sedu on luotettava, ammattitaitoinen, hyödyllinen, monipuolinen, tunnettu ja hyvämaineinen. Yritysasiakkaat olivat tyytyväisiä Sedun palveluihin, ja he aikovat jatkossakin käyttää Sedun palveluita. Vastaajista myös suurin osa suosittelisi Sedun palveluita. Sedua pidetään luotettavana ja paikallisena. Opinnäytetyöstä ilmeni Sedulle kehityskohteena erityisesti yritysyhteistyön lisääminen opiskelijoiden ja yritysten välillä.
Opinnäytetyössä selvisi imagon merkityksen tärkeys. Imagolla on suuri merkitys organisaatiolle, ja imago vaikuttaa muun muassa siihen, halutaanko organisaatioon mennä töihin ja suositellaanko sitä muille. Organisaatioiden imago syntyy monista elementeistä, joihin organisaatio ei aina pysty itse vaikuttamaan, sillä ihmisten päätökset perustuvat usein tunteisiin. Organisaatio pystyy vaikuttamaan vain ihmisten kokemuksiin ja tietoon siitä. Imagoa tulisi tutkia organisaatioissa säännöllisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla. Tutkimuksen vastaajamäärä oli yhteensä 211. Tuloksista voidaan todeta, että Sedu oli tunnetuin koulutuksenjärjestäjä maakunnassa. Mielikuvista nousi esiin, että Sedu on luotettava, ammattitaitoinen, hyödyllinen, monipuolinen, tunnettu ja hyvämaineinen. Yritysasiakkaat olivat tyytyväisiä Sedun palveluihin, ja he aikovat jatkossakin käyttää Sedun palveluita. Vastaajista myös suurin osa suosittelisi Sedun palveluita. Sedua pidetään luotettavana ja paikallisena. Opinnäytetyöstä ilmeni Sedulle kehityskohteena erityisesti yritysyhteistyön lisääminen opiskelijoiden ja yritysten välillä.