Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Nuotinluku- ja kirjoitustaidon kehittäminen : Merikanto-opistossa toteutettu kysely ja empiirinen koe
Jykelä, Suvi (2019)
Jykelä, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522333
Tiivistelmä
Musiikin perusteiden opettajan työssä huomaa, että monilla oppilailla on hankaluuksia nuotinluku- ja kirjoitustaidossa. Tämä varmasti vaikeuttaa myös oppilaiden soitossa edistymistä, vaikka monet pystyvätkin kehittymään muiden taitojensa, kuten korvakuulolta soittamisen, imitoinnin tai sorminumeroista soittamisen avulla. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää musiikkiopiston soitonopettajien ja oppilaiden käsityksiä nuotinluku- ja kirjoitustaidosta. Tavoitteena oli löytää keinoja oppilaiden nuotinluku- ja kirjoitustaidon kehittämiseen sekä lisätä tietoisuutta asiasta. Tässä tapaustutkimuksessa toteutettiin Merikanto-opistossa kysely soitonopettajille ja empiirinen koe oppilasryhmien kanssa. Oppilaat harrastivat musiikkiopistossa 3.–8. vuotta ja olivat 12–17-vuotiaita.
Kaikki oppilaat pitivät nuotinlukutaitoa tärkeänä soittaessa. Puolet soitonopettajista olivat sitä mieltä, että suurimmalla osalla oppilaista on riittävä nuotinlukutaito harjoitettaviin kappaleisiin. Oppilaista yli kolme neljäsosaa piti omaa nuotinlukutaitoaan riittävänä. Oppilaiden tekemien lähtötasotestien perusteella kehitettävää löytyi kuitenkin juurisävelten nimien opettelusta alkaen. Lopputesti osoitti, että oppilaat kehittyivät paljon kolmen oppitunnin aikana. Oppilaat pitivät musiikin hahmotusaineita tärkeänä nuotinluku- ja kirjoitustaidon oppimisen kannalta.
Oppilaiden musiikin luku- ja kirjoitustaidon kehittämiselle on tarvetta. Oppilaat ovat motivoituneita taitojensa kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Musiikin hahmotuksen opiskelu itsenäisenä aineena koetaan tarpeelliseksi. Musiikin hahmotusaineiden opettajien täytyy oppia ymmärtämään paremmin oppilaiden nuotinluku- ja kirjoitustaidon oppimisen haastavuudet. Oppilaille täytyy antaa asioiden sisäistämiseen tarpeeksi harjoituksia ja riittävästi aikaa ennen vaikeampiin sisältöihin siirtymistä. Opettajien täytyy käyttää opetuksessaan oppilaiden ymmärtämää käsitekieltä. On myös tärkeää, että musiikin hahmotusaineiden opettajat ja instrumenttiopettajat puhuvat käsitteistä samoilla nimillä. Hahmotusaineiden opettajien ja instrumenttiopettajien yhteistyön lisääminen on tarpeellista. Nuotinluku- ja kirjoitustaidon oppiminen on tärkeää, jotta oppilas voi musiikkiopisto-opintojen jälkeen jatkaa harrastusta itsenäisesti tai hakeutua jatko-opintoihin.
Kaikki oppilaat pitivät nuotinlukutaitoa tärkeänä soittaessa. Puolet soitonopettajista olivat sitä mieltä, että suurimmalla osalla oppilaista on riittävä nuotinlukutaito harjoitettaviin kappaleisiin. Oppilaista yli kolme neljäsosaa piti omaa nuotinlukutaitoaan riittävänä. Oppilaiden tekemien lähtötasotestien perusteella kehitettävää löytyi kuitenkin juurisävelten nimien opettelusta alkaen. Lopputesti osoitti, että oppilaat kehittyivät paljon kolmen oppitunnin aikana. Oppilaat pitivät musiikin hahmotusaineita tärkeänä nuotinluku- ja kirjoitustaidon oppimisen kannalta.
Oppilaiden musiikin luku- ja kirjoitustaidon kehittämiselle on tarvetta. Oppilaat ovat motivoituneita taitojensa kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Musiikin hahmotuksen opiskelu itsenäisenä aineena koetaan tarpeelliseksi. Musiikin hahmotusaineiden opettajien täytyy oppia ymmärtämään paremmin oppilaiden nuotinluku- ja kirjoitustaidon oppimisen haastavuudet. Oppilaille täytyy antaa asioiden sisäistämiseen tarpeeksi harjoituksia ja riittävästi aikaa ennen vaikeampiin sisältöihin siirtymistä. Opettajien täytyy käyttää opetuksessaan oppilaiden ymmärtämää käsitekieltä. On myös tärkeää, että musiikin hahmotusaineiden opettajat ja instrumenttiopettajat puhuvat käsitteistä samoilla nimillä. Hahmotusaineiden opettajien ja instrumenttiopettajien yhteistyön lisääminen on tarpeellista. Nuotinluku- ja kirjoitustaidon oppiminen on tärkeää, jotta oppilas voi musiikkiopisto-opintojen jälkeen jatkaa harrastusta itsenäisesti tai hakeutua jatko-opintoihin.