Korkeakouluopiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin ja muutoksen mukanaan tuomat haasteet
Kivinen, Juho (2019)
Kivinen, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia korkeakouluopiskelijoiden siirtymistä yleisen asumis-tuen piiriin ja muutoksen mukanaan tuomia haasteita. Tutkimusongelmana oli saada tietoa siitä, miten siirtyminen yleisen asumistuen piiriin näkyi muutospaineen alla olleiden korkea-kouluopiskelijoiden näkökulmasta siirtymävaiheen aikana. Tutkimuksen alaongelmana oli selvittää korkeakouluopiskelijoille muutoksesta aiheutuneita konkreettisia hyötyjä sekä haittoja. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda ilmi korkeakouluopiskelijoiden kohtaamia ongel-mia yleisen asumistuen piiriin siirryttäessä.
Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin suomalaisissa oppilaitoksissa opiskelevat korkeakou-luopiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin Kelan ylläpitämältä Kysy Kelasta- foorumilta ja ai-neisto koostuu opiskelijoiden foorumille esittämistä kysymyksistä ja Kelan antamista vas-tauksista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutki-muksen alaongelman tutkimiseen käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrällisellä tutkimusmenetelmällä luotiin esimerkkitapauksia, joilla havainnollistettiin opiskelijoille muu-toksesta aiheutuneita konkreettisia hyötyjä ja haittoja.
Opiskelijoiden esittämistä kysymyksistä saatiin laadullisen tutkimusmenetelmän avulla esille opiskelijoiden kohtaamia ongelmia. Laadullinen aineisto kategorisoitiin aihealueisiin ja näin saatiin selville, missä asumistukeen liittyvissä asioissa opiskelijat ongelmia kohtasi-vat. Kysymyksiä myös avattiin tarkemmin ja kysymyksiin annettiin vastaus Kelan antamia vastauksia hyödyntäen. Laskennan avulla luotujen esimerkkitapausten kautta pystyttiin to-dentamaan, että muutoksessa oli selkeästi sekä hyötyjiä, että häviäjiä. Eniten muutoksesta hyötyivät yksin asuvat ja oman ruokakuntansa muodostavat opiskelijat. Häviäjiä olivat kah-den tai useamman henkilön ruokakuntaan kuuluneet opiskelijat, joilla joissakin tapauksissa asumistuki loppui kokonaan.
Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin suomalaisissa oppilaitoksissa opiskelevat korkeakou-luopiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin Kelan ylläpitämältä Kysy Kelasta- foorumilta ja ai-neisto koostuu opiskelijoiden foorumille esittämistä kysymyksistä ja Kelan antamista vas-tauksista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutki-muksen alaongelman tutkimiseen käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrällisellä tutkimusmenetelmällä luotiin esimerkkitapauksia, joilla havainnollistettiin opiskelijoille muu-toksesta aiheutuneita konkreettisia hyötyjä ja haittoja.
Opiskelijoiden esittämistä kysymyksistä saatiin laadullisen tutkimusmenetelmän avulla esille opiskelijoiden kohtaamia ongelmia. Laadullinen aineisto kategorisoitiin aihealueisiin ja näin saatiin selville, missä asumistukeen liittyvissä asioissa opiskelijat ongelmia kohtasi-vat. Kysymyksiä myös avattiin tarkemmin ja kysymyksiin annettiin vastaus Kelan antamia vastauksia hyödyntäen. Laskennan avulla luotujen esimerkkitapausten kautta pystyttiin to-dentamaan, että muutoksessa oli selkeästi sekä hyötyjiä, että häviäjiä. Eniten muutoksesta hyötyivät yksin asuvat ja oman ruokakuntansa muodostavat opiskelijat. Häviäjiä olivat kah-den tai useamman henkilön ruokakuntaan kuuluneet opiskelijat, joilla joissakin tapauksissa asumistuki loppui kokonaan.