Mielikuvia tilintarkastus- ja konsultointipalveluja tarjoavista organisaatioista – oppilaitosyhteistyön kehittäminen PwC:n ja assistenttikoulutuksen välillä
Mertaniemi, Minttu (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mertaniemi, Minttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622686
Tiivistelmä
Hyvä työnantajamielikuva on nykypäivänä ratkaisevassa roolissa rekrytoinnin onnistumisen kannalta ja yhä useampi yritys panostaa työnantajamielikuvaansa. Tapoja rakentaa työnantajamielikuvaa on useita, mutta oppilaitosyhteistyö on yksi tehokkaimmista tavoista vaikuttaa opiskelijoiden eli mahdollisesti tulevien työntekijöiden työnantajamielikuviin.
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus toimeksiantona tilintarkastus- ja konsultointipalveluja tarjoavalle asiantuntijaorganisaatiolle - PwC:lle. Tavoitteena oli kartoittaa teemahaastatteluilla, millaisia mielikuvia Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten opiskelijoilla oli PwC:stä ja tilintarkastus- ja konsultointiyrityksistä, kuinka opiskelijoiden työnantajamielikuvat yrityksistä olivat muodostuneet sekä miten PwC voisi parantaa tunnettavuuttaan assistenttiopiskelijoiden keskuudessa erityisesti oppilaitosyhteistyöllä.
Opinnäytetyön tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan opintojen loppupuolella olevien assistenttityön ja kielten opiskelijoiden mielikuvia. Teoriaosuus rajattiin korkeakoulujen ja työelämän yhteistyön sekä työnantajamielikuvaan. Keskeisinä lähteinä käytettiin ajankohtaista aihekirjallisuutta ja verkkosisältöjä.
Haastattelut toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna ja yhtenä yksilöhaastatteluna. Haastattelujen näyte oli yhteensä seitsemän henkilöä. Opinnäyteprosessi aloitettiin tammikuussa 2019. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2019 ja kirjallinen tuotos saatiin valmiiksi lokakuussa 2019.
Tutkimuksen tulokset olivat ennakko-odotuksien mukaiset: PwC ei ollut tunnettu asiantuntijayritys haastatelluille eikä siitä ollut työnantajamielikuvia. Suhteessa muihin toimialan yrityksiin, PwC oli keskimääräisen tunnettu ja suhtautuminen organisaatioon oli neutraali. Haastateltujen työnantajamielikuviin vaikutti vahvimmin luotettavat vertaiskokemukset omien kokemuksien lisäksi. Haastateltujen omiin työntekijäkokemuksiin vaikuttaa eniten työn tarjoamat kehittymismahdollisuudet, joustavuus, ilmapiiri ja merkityksellisyys. Oppilaitosyhteistyössä painotettiin molemmin puoleista arvostusta ja realistisen kuvan antamista työstä.
Toimeksiantajalle tarjottiin useita kehitysehdotuksia. Ensimmäinen kehitysehdotus oli oppilaitosyhteistyön muotojen lisääminen, kuten yritysvierailujen ja afterworkien järjestäminen, yhteisten seminaarien ja koulutuksien järjestäminen assistenteille ja assistenttiopiskelijoille, opetukseen osallistuminen ja työharjoittelupaikkojen tarjoaminen. Toinen kehitysehdotus koski assistenttiopiskelijoiden tärkeitä työnpiirteitä, joiden korostaminen viestinnässä parantaisi PwC:n työnantajamielikuvaa. Viimeiset kehitysehdotukset koskivat PwC:n työntekijäkokemuksen parantamista nostamalla assistenttien rooli paremmin esiin ja rakentamalla urapolkuja assistenteille.
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus toimeksiantona tilintarkastus- ja konsultointipalveluja tarjoavalle asiantuntijaorganisaatiolle - PwC:lle. Tavoitteena oli kartoittaa teemahaastatteluilla, millaisia mielikuvia Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten opiskelijoilla oli PwC:stä ja tilintarkastus- ja konsultointiyrityksistä, kuinka opiskelijoiden työnantajamielikuvat yrityksistä olivat muodostuneet sekä miten PwC voisi parantaa tunnettavuuttaan assistenttiopiskelijoiden keskuudessa erityisesti oppilaitosyhteistyöllä.
Opinnäytetyön tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan opintojen loppupuolella olevien assistenttityön ja kielten opiskelijoiden mielikuvia. Teoriaosuus rajattiin korkeakoulujen ja työelämän yhteistyön sekä työnantajamielikuvaan. Keskeisinä lähteinä käytettiin ajankohtaista aihekirjallisuutta ja verkkosisältöjä.
Haastattelut toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna ja yhtenä yksilöhaastatteluna. Haastattelujen näyte oli yhteensä seitsemän henkilöä. Opinnäyteprosessi aloitettiin tammikuussa 2019. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2019 ja kirjallinen tuotos saatiin valmiiksi lokakuussa 2019.
Tutkimuksen tulokset olivat ennakko-odotuksien mukaiset: PwC ei ollut tunnettu asiantuntijayritys haastatelluille eikä siitä ollut työnantajamielikuvia. Suhteessa muihin toimialan yrityksiin, PwC oli keskimääräisen tunnettu ja suhtautuminen organisaatioon oli neutraali. Haastateltujen työnantajamielikuviin vaikutti vahvimmin luotettavat vertaiskokemukset omien kokemuksien lisäksi. Haastateltujen omiin työntekijäkokemuksiin vaikuttaa eniten työn tarjoamat kehittymismahdollisuudet, joustavuus, ilmapiiri ja merkityksellisyys. Oppilaitosyhteistyössä painotettiin molemmin puoleista arvostusta ja realistisen kuvan antamista työstä.
Toimeksiantajalle tarjottiin useita kehitysehdotuksia. Ensimmäinen kehitysehdotus oli oppilaitosyhteistyön muotojen lisääminen, kuten yritysvierailujen ja afterworkien järjestäminen, yhteisten seminaarien ja koulutuksien järjestäminen assistenteille ja assistenttiopiskelijoille, opetukseen osallistuminen ja työharjoittelupaikkojen tarjoaminen. Toinen kehitysehdotus koski assistenttiopiskelijoiden tärkeitä työnpiirteitä, joiden korostaminen viestinnässä parantaisi PwC:n työnantajamielikuvaa. Viimeiset kehitysehdotukset koskivat PwC:n työntekijäkokemuksen parantamista nostamalla assistenttien rooli paremmin esiin ja rakentamalla urapolkuja assistenteille.