Esteetön ja asiakaslähtöinen ikäihmisten virkistyspäivä Hangossa
Lukin, Johanna (2019)
Lukin, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622704
Tiivistelmä
Suurien ikäluokkien eläköityessä ja vanhusten hyvinvoinnin ollessa viime vuosina erityisen paljon tapetilla, päätin keskittyä opinnäytetyössäni näihin isoihin aiheisiin. Tavoitteena oli luoda asiakastyytyväinen sekä esteetön tapahtuma Hangon palvelutalon Astrean päiväkes-kuksen asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi mitä tarkoittaa suuret ikäluokat, mitä heitä ja muita ikäihmisiä palvellessa tulisi erityisesti ottaa huomioon ja kuinka heitä pystyy virkistä-mään. Lisäksi keskitytään erityisesi Hangon ikäjakaumaan ja ikäihmisten määrää ja tulevai-suuteen.
Toinen teoriaosuudessa läpi käytävä teema on tapahtuma sekä siihen liittyvän prosessin eri hetket. Miten riskejä kartoitetaan ja miten vahingoilta voidaan yrittää välttyä. Mitä tulee teh-dä, jotta pystyy luomaan asiakastyytyväisen tapahtuman. Tähän liittyy vahvasti esteettömyy-den huomioon ottaminen niin arjessa kuin tapahtumissa, jota käydään myös läpi.
Empiirisessä osassa puidaan läpi koko ikäihmisten virkistyspäivän prosessi. Mistä lähdettiin liikkeelle, mihin päädyttiin ja mitä opittiin. Projektin aikana kerätyiden kyselyiden vastaukset analysoidaan ja lopuksi pohditaan, mikä onnistui koko projektin osalta ja mitä voisi kenties tehdä tulevaisuudessa toisin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi mitä tarkoittaa suuret ikäluokat, mitä heitä ja muita ikäihmisiä palvellessa tulisi erityisesti ottaa huomioon ja kuinka heitä pystyy virkistä-mään. Lisäksi keskitytään erityisesi Hangon ikäjakaumaan ja ikäihmisten määrää ja tulevai-suuteen.
Toinen teoriaosuudessa läpi käytävä teema on tapahtuma sekä siihen liittyvän prosessin eri hetket. Miten riskejä kartoitetaan ja miten vahingoilta voidaan yrittää välttyä. Mitä tulee teh-dä, jotta pystyy luomaan asiakastyytyväisen tapahtuman. Tähän liittyy vahvasti esteettömyy-den huomioon ottaminen niin arjessa kuin tapahtumissa, jota käydään myös läpi.
Empiirisessä osassa puidaan läpi koko ikäihmisten virkistyspäivän prosessi. Mistä lähdettiin liikkeelle, mihin päädyttiin ja mitä opittiin. Projektin aikana kerätyiden kyselyiden vastaukset analysoidaan ja lopuksi pohditaan, mikä onnistui koko projektin osalta ja mitä voisi kenties tehdä tulevaisuudessa toisin.