Skamin vaikutus Oslon kiinnostavuuteen matkailukohteena
Föhr, Jenna; Frost, Heini (2019)
Föhr, Jenna
Frost, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722789
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun matkailun koulutusohjelmaa syksyn 2019 aikana. Työ tehtiin parityönä ilman toimeksiantajaa. Työn tavoitteena on selvittää, lisäsikö norjalainen nuortensarja Skam suomalaisten nuorten kiinnostavuutta Oslon matkailua kohtaan. Tutkimusongelmiksi muodostui “Miksi Osloon matkustetaan?”, “Vaikuttaako kohteen imago matkustuspäätökseen?” sekä “Lisäsikö Skam mielenkiintoa Osloon matkustamista kohtaan?”.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään aluksi norjalainen nuorten sarja Skam ja kerrotaan sen vaikutuksesta Oslon matkailuun. Tämän jälkeen paneudutaan tarkemmin itse Osloon matkailukohteena sekä avataan käsitteet brändi ja imago, käyden samalla läpi millainen Oslon kaupungin oma brändi ja imago on ja mitä matkailukohteen brändillä tarkoitetaan. Lisäksi käydään läpi, millainen vaikutus elokuvilla on matkailukohteen imagoon.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen suurimpana kohderyhmänä on nuoret, mutta kyselyssä saatiin vastauksia myös muista ikäryhmistä. Tuloksien keräämiseksi luotiin kysely Webropol-alustalle ja kyselyn linkkiä jaetiin sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli kerätä vähintään 100 vastausta, jotta tulokset olisivat luotettavia. Kyselyyn vastasi 99 henkilöä ja eniten vastanneita oli 20-25-vuotiaiden ikäryhmästä.
Tuloksista saatiin selville, ettei Skam vaikuttanut lähes ollenkaan matkustajien matkustuspäätökseen tai lisännyt kiinnostusta Osloa kohtaan. Vastaajista 82% ei ollut koskaan matkustanut Osloon mutta olisi kuitenkin tulevaisuudessa halukas matkustamaan sinne. Imagolla oli vastaajien mielestä vaikutusta matkustuspäätökseen ja imagoon vaikuttivat suuresti muiden ihmisten mielipiteet ja kokemukset kohteesta.
Miesten ja naisten väliset erot vastauksissa olivat pieniä ja tuloksien perusteella voidaan todeta, että Skam kiinnosti sarjana enemmän naispuolisia henkilöitä kuin miehiä ja naiset matkustaisivat Osloon sarjan takia useammin kuin miehet. Oslon imago oli vastaajien mielessä suhteellisen samanlainen, molempien sukupuolten vastauksissa toistuivat samat vastaukset kuten Oslon kalleus, upea luonto ja monet nähtävyydet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään aluksi norjalainen nuorten sarja Skam ja kerrotaan sen vaikutuksesta Oslon matkailuun. Tämän jälkeen paneudutaan tarkemmin itse Osloon matkailukohteena sekä avataan käsitteet brändi ja imago, käyden samalla läpi millainen Oslon kaupungin oma brändi ja imago on ja mitä matkailukohteen brändillä tarkoitetaan. Lisäksi käydään läpi, millainen vaikutus elokuvilla on matkailukohteen imagoon.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen suurimpana kohderyhmänä on nuoret, mutta kyselyssä saatiin vastauksia myös muista ikäryhmistä. Tuloksien keräämiseksi luotiin kysely Webropol-alustalle ja kyselyn linkkiä jaetiin sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli kerätä vähintään 100 vastausta, jotta tulokset olisivat luotettavia. Kyselyyn vastasi 99 henkilöä ja eniten vastanneita oli 20-25-vuotiaiden ikäryhmästä.
Tuloksista saatiin selville, ettei Skam vaikuttanut lähes ollenkaan matkustajien matkustuspäätökseen tai lisännyt kiinnostusta Osloa kohtaan. Vastaajista 82% ei ollut koskaan matkustanut Osloon mutta olisi kuitenkin tulevaisuudessa halukas matkustamaan sinne. Imagolla oli vastaajien mielestä vaikutusta matkustuspäätökseen ja imagoon vaikuttivat suuresti muiden ihmisten mielipiteet ja kokemukset kohteesta.
Miesten ja naisten väliset erot vastauksissa olivat pieniä ja tuloksien perusteella voidaan todeta, että Skam kiinnosti sarjana enemmän naispuolisia henkilöitä kuin miehiä ja naiset matkustaisivat Osloon sarjan takia useammin kuin miehet. Oslon imago oli vastaajien mielessä suhteellisen samanlainen, molempien sukupuolten vastauksissa toistuivat samat vastaukset kuten Oslon kalleus, upea luonto ja monet nähtävyydet.