"No ei meitä oo kiukuttanu!": Turon Tunnemaja päiväkodin tunnekasvatusta tukemassa
Tammi, Eveliina (2019)
Tammi, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toiminnallinen väline, jolla varhaiskasvattajat voivat tukea lasten tunnetaitojen kehitystä varhaiskasvatuksessa. Työ keskittyi erityisesti tunteiden tunnistamiseen ja niiden oikeanlaiseen käsittelyyn. Tavoitteena oli lisätä kasvattajien tunnekasvatusosaamista sekä kehittää varhaiskasvatusalalla toteutettavaa tunnekasvatusta. Työn tilaajana oli pirkanmaalainen yksityinen päiväkoti.
Työn tietoperustassa avattiin varhaiskasvatusta ja siihen liittyviä sisältöjä, kuten pedagogiikkaa ja lapsen osallisuutta. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja ja lakeja. Työssä käsiteltiin myös tunnetta käsitteenä, tunnetaitojen kehittymistä ja osa-alueita sekä aikuisen roolia lapsen tunnetaitojen kehityksen tukemisessa. Aihetta tutkittiin myös aiempien tutkimusten pohjalta.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen osuus sisälsi seitsemän tunnetuokiota, joiden aikana käsiteltiin erilaisia tunteita toiminnallisin menetelmin. Tuokioiden tarkoituksena oli lisätä lasten ymmärrystä tunteista ja tuoda tunteiden nimeäminen osaksi päiväkodin toimintakulttuuria. Tuokioiden jälkeen päiväkotiin rakennettiin tunnemaja, jonka tarkoituksena on lasten tunteiden käsittelyn tukeminen. Tuotos syntyi tilaajan toiveesta, sillä ryhmässä oli esiintynyt paljon aggressiivisten tunteiden hallinnan haastetta. Työssä haluttiin tutkia, auttaako tunnemaja tunnetaitojen kehittymisessä. Yhteistyöpäiväkodin kasvattajat kokevat, että tunnetuokioista ja tunnemajasta on ollut hyötyä. Lasten kiukunhallinnan ongelmat ovat vähentyneet huomattavasti. Lapset ovat oppineet käyttämään tunnemajaa ja käsitelleet siellä monenlaisia tunteita, mikä on edistänyt heidän tunnetaitojaan.
Työn tietoperustassa avattiin varhaiskasvatusta ja siihen liittyviä sisältöjä, kuten pedagogiikkaa ja lapsen osallisuutta. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja ja lakeja. Työssä käsiteltiin myös tunnetta käsitteenä, tunnetaitojen kehittymistä ja osa-alueita sekä aikuisen roolia lapsen tunnetaitojen kehityksen tukemisessa. Aihetta tutkittiin myös aiempien tutkimusten pohjalta.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen osuus sisälsi seitsemän tunnetuokiota, joiden aikana käsiteltiin erilaisia tunteita toiminnallisin menetelmin. Tuokioiden tarkoituksena oli lisätä lasten ymmärrystä tunteista ja tuoda tunteiden nimeäminen osaksi päiväkodin toimintakulttuuria. Tuokioiden jälkeen päiväkotiin rakennettiin tunnemaja, jonka tarkoituksena on lasten tunteiden käsittelyn tukeminen. Tuotos syntyi tilaajan toiveesta, sillä ryhmässä oli esiintynyt paljon aggressiivisten tunteiden hallinnan haastetta. Työssä haluttiin tutkia, auttaako tunnemaja tunnetaitojen kehittymisessä. Yhteistyöpäiväkodin kasvattajat kokevat, että tunnetuokioista ja tunnemajasta on ollut hyötyä. Lasten kiukunhallinnan ongelmat ovat vähentyneet huomattavasti. Lapset ovat oppineet käyttämään tunnemajaa ja käsitelleet siellä monenlaisia tunteita, mikä on edistänyt heidän tunnetaitojaan.