Eettisen muotiverkkokaupan brändin kehittäminen : Case: Story of Hope Oy
Sipilä, Evianna (2019)
Sipilä, Evianna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622549
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyössä kehitetään Store of Hope verkkokaupan brändiä palvelumuotoilun keinoin. Koska Store of Hope -yrityksen liiketoiminta perustuu eettiseen muotiverkkokauppaan, kehittämistyössä keskitytään digitaaliseen markkinaympäristöön. Brändin kehittämisellä halutaan parantaa Store of Hopen liiketoiminnan kannattavuutta. Vahvemmalla brändillä voidaan tavoittaa laajempi asiakaskunta, mikä tukee yrityksen kasvutavoitteita. Tutkimuksen lopputuotoksena kehitettiin yrityksen brändiä tukeva konsepti Frame Innovation -muotoiluprosessin avulla.
Tutkimuksessa esitellään vaatetusalan ajankohtaisia trendejä ja havainnoidaan erilaisia nykyihmisen ostokäyttäytymiseen liittyviä syitä. Tutkimuksen tausta-aineistoa koottiin vaatetusalan ajankohtaisista tutkimuksista, raporteista ja artikkeleista. Asiakkaille tehtiin myös kaksi kyselyä. Havaintojen dokumentoinnin välineenä käytettiin kenttäpäiväkirjaa.
Markkinatalous luo vaatetusalalle ristiriitoja, josta kuluttajat ovat entistä tietoisempia. Nykyasiakas etsii sekä tapoja vaikuttaa ostokäyttäytymisellään että konkreettisia keinoja kohtuullisempaan kuluttamiseen. Tämän kehittämistyön johtopäätös perustuu ajatukseen, jossa asiakas haluaa kokea vaikuttavansa vaateteollisuuden epäkohtiin. Store of Hopen liiketoiminta vastaa tähän asiakkaan tarpeeseen. Asiakkaan ja yrityksen toiminnan yhteys luodaan vahvan brändiviestinnän kautta. Yksi tulevaisuuden yrityksen kilpailuvalteista on tarjota asiakkaalle mahdollisuus yhteiskunnallisen ongelman ratkaisuun. Tässä onnistuminen tarkoittaa eettisen kuluttamisen ja kannattavan liiketoiminnan kaksoisvoittoa.
Tutkimuksessa esitellään vaatetusalan ajankohtaisia trendejä ja havainnoidaan erilaisia nykyihmisen ostokäyttäytymiseen liittyviä syitä. Tutkimuksen tausta-aineistoa koottiin vaatetusalan ajankohtaisista tutkimuksista, raporteista ja artikkeleista. Asiakkaille tehtiin myös kaksi kyselyä. Havaintojen dokumentoinnin välineenä käytettiin kenttäpäiväkirjaa.
Markkinatalous luo vaatetusalalle ristiriitoja, josta kuluttajat ovat entistä tietoisempia. Nykyasiakas etsii sekä tapoja vaikuttaa ostokäyttäytymisellään että konkreettisia keinoja kohtuullisempaan kuluttamiseen. Tämän kehittämistyön johtopäätös perustuu ajatukseen, jossa asiakas haluaa kokea vaikuttavansa vaateteollisuuden epäkohtiin. Store of Hopen liiketoiminta vastaa tähän asiakkaan tarpeeseen. Asiakkaan ja yrityksen toiminnan yhteys luodaan vahvan brändiviestinnän kautta. Yksi tulevaisuuden yrityksen kilpailuvalteista on tarjota asiakkaalle mahdollisuus yhteiskunnallisen ongelman ratkaisuun. Tässä onnistuminen tarkoittaa eettisen kuluttamisen ja kannattavan liiketoiminnan kaksoisvoittoa.