Joukkoliikenteen tarjous- ja sopimusasiakirjojen kehittäminen
Venesjärvi, Kim (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Venesjärvi, Kim
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522384
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää tarjouskilpailujen asiakirjoja ja liikennöintisopimuksia vastaamaan paremmin kehityksen aiheuttamiin muutostarpeisiin. Kokemus on osoittanut, että tuolloin vuonna 2013 laadittuja sopimuksia ja kilpailutusasiakirjoja tulisi edelleen kehittää.
Tutkimuksessa tarkasteltiin käytössä olevia sopimuksia ja tarjousasiakirjoja, kannuste- ja sanktiojärjestelmiä ja selvitettiin, miten käytössä olevaa kalustoa voidaan tarjota seuraaviin sopimuskausiin mahdollisimman sujuvasti. Tutkimuksen tuotoksena oleellisinta oli saada selville miten nykyisiä sopimusmalleja ja asiakirjoja saataisiin vähennettyä ja selkeytettyä sisällöltään joustavammiksi.
Tutkimuksessa todettiin, että sopimusten yhtenäistäminen kaupunkien kesken on haasteellista. Asiakirjoja olisi hyvä selkeyttää ja lukumäärää vähentää mahdollisuuksien mukaan. Palvelutason parantamiseksi vastuullisuustodistuksen vaatimisella ja liikennöitsijän sitouttamisella liiketoiminnan kehittämiseen, voitaisiin saavuttaa parempaa palvelutasoa. Asiakirjoihin tulisikin saada elementtejä, joilla liikennöitsijä saataisiin sitoutettua joukkoliikenteen palvelun parantamiseen ja matkustajamäärien kasvattamiseen.
Tutkimuksessa tarkasteltiin käytössä olevia sopimuksia ja tarjousasiakirjoja, kannuste- ja sanktiojärjestelmiä ja selvitettiin, miten käytössä olevaa kalustoa voidaan tarjota seuraaviin sopimuskausiin mahdollisimman sujuvasti. Tutkimuksen tuotoksena oleellisinta oli saada selville miten nykyisiä sopimusmalleja ja asiakirjoja saataisiin vähennettyä ja selkeytettyä sisällöltään joustavammiksi.
Tutkimuksessa todettiin, että sopimusten yhtenäistäminen kaupunkien kesken on haasteellista. Asiakirjoja olisi hyvä selkeyttää ja lukumäärää vähentää mahdollisuuksien mukaan. Palvelutason parantamiseksi vastuullisuustodistuksen vaatimisella ja liikennöitsijän sitouttamisella liiketoiminnan kehittämiseen, voitaisiin saavuttaa parempaa palvelutasoa. Asiakirjoihin tulisikin saada elementtejä, joilla liikennöitsijä saataisiin sitoutettua joukkoliikenteen palvelun parantamiseen ja matkustajamäärien kasvattamiseen.