Koulutuskuntayhtymän navettaselvitys
Tia, Kuusisto (2019)
Tia, Kuusisto
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722865
Tiivistelmä
Maatalous nykyaikaistuu ja kehittyy jatkuvasti maailmalla. Alan oppilaitosten tulisi myös tarjota opiskelijoille ajanmukaista, laadukasta opetusta ja pysyä yhteiskunnan sekä työelämän muutosten mukana. Valmistuneiden opiskelijoiden tulisi hallita alan työtehtävät käytännössä ja muita alan osa-alueita. Jotta opetus pystytään pitämään nykyaikaisena, vaatii se oppilaitoksilta suuria investointeja. Osassa alan oppilaitoksista on mietitty ja toteutettu vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotta opetuksen laatu on saatu säilytettyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sastamalan koulutuskuntayhtymälle, miten koulutiloilla, joilla ei ole enää omaa navettaa opetuksessaan, on toimittu sekä mahdollista lähimaitotilojen kiinnostusta yhteistyöstä koulun kanssa. Koulutuskuntayhtymällä on kaksi maatalousalan oppilaitosta ja molemmissa oppilaitoksissa navetat ovat vanhoja sekä huonosti muunneltavia. Selvityksessä oli mukana neljä oppilaitosta, joista kahdesta navetta on myyty ulkopuolisille yrittäjille, yhdessä vuokrattu ja viimeisessä hyödynnettiin toisen koulutilan navettaa. Lähimaitotilojen halukkuudesta yhteistyöhön kysyttiin yhteensä neljältä lypsykarjatilalta.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, onko opetusmaatilan navetan ulkoistaminen ollut järkevää sekä erilaisia vaihtoehtoja ulkoistamiseen. Tutkimuksen avulla saadut vastaukset ovat hyödyllistä tietoa muun muassa maatalousalan oppilaitoksille ja koulutuksen kehittäjille. Selvityksessä kävi ilmi, että ulkoistaminen on ollut järkevää ja keskeisimpänä hyötynä nähtiin, että ulkoistaminen on luonut oppilaitoksille kustannussäästöjä sekä mahdollistanut oppilaitoksille keskittymisen muihin koulun osa-alueisiin. Yrittäjämäinen näkökulma nousi myös tärkeäksi osaksi ulkoistamisen hyödyissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sastamalan koulutuskuntayhtymälle, miten koulutiloilla, joilla ei ole enää omaa navettaa opetuksessaan, on toimittu sekä mahdollista lähimaitotilojen kiinnostusta yhteistyöstä koulun kanssa. Koulutuskuntayhtymällä on kaksi maatalousalan oppilaitosta ja molemmissa oppilaitoksissa navetat ovat vanhoja sekä huonosti muunneltavia. Selvityksessä oli mukana neljä oppilaitosta, joista kahdesta navetta on myyty ulkopuolisille yrittäjille, yhdessä vuokrattu ja viimeisessä hyödynnettiin toisen koulutilan navettaa. Lähimaitotilojen halukkuudesta yhteistyöhön kysyttiin yhteensä neljältä lypsykarjatilalta.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, onko opetusmaatilan navetan ulkoistaminen ollut järkevää sekä erilaisia vaihtoehtoja ulkoistamiseen. Tutkimuksen avulla saadut vastaukset ovat hyödyllistä tietoa muun muassa maatalousalan oppilaitoksille ja koulutuksen kehittäjille. Selvityksessä kävi ilmi, että ulkoistaminen on ollut järkevää ja keskeisimpänä hyötynä nähtiin, että ulkoistaminen on luonut oppilaitoksille kustannussäästöjä sekä mahdollistanut oppilaitoksille keskittymisen muihin koulun osa-alueisiin. Yrittäjämäinen näkökulma nousi myös tärkeäksi osaksi ulkoistamisen hyödyissä.