Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintolan opasteiden kehittäminen

Jarkko, Ulla-Mari (2011)

Avaa tiedosto
Jarkko_Ulla-Mari.pdf (988.6Kt)
Lataukset: 


Jarkko, Ulla-Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223448
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön saatiin IKEA Tampereen Ravintoloilta ja työn tarkoituksena oli tutkia toimivatko IKEA Tampereen asiakasravintolan opasteet ja miten niitä voisi kehittää. Tarkoituksena oli myös kehittää opasteita, jotta asiakasprosessista saataisiin sujuvampi ja samalla nopeampi sekä asiakkaan että yrityksen puolelta.
Teoreettista lähtökohtaa tutkimukseen haettiin asiakasprosessista sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Työssä käsiteltiin ostokäyttäytymistä, visuaalista markkinointia sekä informointia ja tiedottamista. Markkinoinnin kilpailukeinoissa keskityttiin perinteisen 4P-malliin. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja havainnointia sekä hyödynnettiin IKEA Tampereen kymmenen kysytyintä kysymystä -tutkimusta.
Tutkimuksen perusteella kehittämiskohteita löydettiin ravintolan aloituspisteestä, ravintolan toimintaoheista sekä poistumisesta. Erityisesti ravintolassa liikkuminen ja toimiminen koettiin etenkin ensikertalaisille vaikeaksi. Tuotteiden esillepano sekä palvelun nopeus nähtiin hyvänä. Selkeimmin toimivat opasteet olivat astioiden palautuksen opasteet. Ruokailuvälineiden sijainti sen sijaan koettiin haastavaksi.
IKEA Tampereen asiakasravintoloiden opasteet olivat tutkimuksen mukaan kohtalaisen toimivat. Lattiaan voidaan sijoittaa lisää ohjaavia nuolia sekä ohjaavia kylttejä voidaan sijoittaa asiakkaiden reitin varrelle. Pienillä kylteillä ja teipeillä saadaan myös ohjattua asiakkaita heitä askarruttavissa kysymyksissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste