Urapolut-tapahtumakonseptin kehittämistarpeen kartoittaminen
Halmesaari, Tuuli; Poutiainen, Anniina (2019)
Halmesaari, Tuuli
Poutiainen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on Urapolut-konseptin kehittämistarpeen kartoittaminen. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä haluaa kehittää aikaisemmalta nimeltään ollutta Ammattipolut-konseptia vuoden 2020 Taitaja-tapahtumaa varten. Työn tarkoituksena oli kerätä toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia Urapolut-konseptin sisällöstä, tapahtumaosion toteuttamisesta sekä markkinointiviestinnän toteuttamisesta tapahtumaa ennen, sen aikana ja jälkeen.
Työn pääongelmana oli, miten tapahtumassa toteutettavaa Urapolut-konseptia voidaan kehittää. Pääongelman lisäksi muodostui kolme alaongelmaa: mitkä ovat Urapolut-konseptin kohderyhmät, millaista sisältöä Urapoluista tulisi viestiä tapahtumaa ennen, sen aikana ja jälkeen sekä missä kanavissa viestintää tulisi toteuttaa, jotta se tavoittaisi kohderyhmät.
Viitekehys työlle muodostui kolmesta eri teorian aihealueesta. Teoriaosuudet käsittelevät tapahtumaa ja tapahtuman markkinointia, digitaalista markkinointiviestintää sekä sisältömarkkinointia. Tutkimustyön kannalta oli oleellista ymmärtää onnistuneen tapahtuman muodostaminen sekä missä ja miten viestiä kohderyhmälle. Näiden ymmärtäminen auttoi valitsemaan sopivimmat tutkimusmenetelmät tutkimusongelmien ratkaisemiseen.
Työssä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmiksi valikoitui haastattelu, havainnointi sekä kyselytutkimus. Haastattelujen avulla haluttiin saada palautetta vuoden 2019 Ammattipolkujen toimivuudesta sekä kävijöiden taustatietoja. Havainnoinnin avulla haluttiin tietoa tapahtumaympäristöstä, kävijöiden käyttäytymisestä sekä Ammattipolkujen toimivuudesta. Kyselytutkimus muodostettiin aiempien tutkimuksien tuloksien pohjalta, joiden perusteella haluttiin selvittää kohderyhmän mielipiteet ja toiveet, kuinka tietoa ammateista ja koulutuksista tulisi saada.
Valitun viitekehyksen ja tutkimusmenetelmien avulla saatiin muodostettua toimeksiantajalle kattava määrä kehittämisehdotuksia, joiden avulla he pystyvät kehittämään uutta Urapolku-konseptia vuodelle 2020. Ehdotukset auttavat toimeksiantajaa saavuttamaan kohderyhmän paremmin sekä suunnittelemaan toimivamman tapahtumaosion Taitajiin.
Työn pääongelmana oli, miten tapahtumassa toteutettavaa Urapolut-konseptia voidaan kehittää. Pääongelman lisäksi muodostui kolme alaongelmaa: mitkä ovat Urapolut-konseptin kohderyhmät, millaista sisältöä Urapoluista tulisi viestiä tapahtumaa ennen, sen aikana ja jälkeen sekä missä kanavissa viestintää tulisi toteuttaa, jotta se tavoittaisi kohderyhmät.
Viitekehys työlle muodostui kolmesta eri teorian aihealueesta. Teoriaosuudet käsittelevät tapahtumaa ja tapahtuman markkinointia, digitaalista markkinointiviestintää sekä sisältömarkkinointia. Tutkimustyön kannalta oli oleellista ymmärtää onnistuneen tapahtuman muodostaminen sekä missä ja miten viestiä kohderyhmälle. Näiden ymmärtäminen auttoi valitsemaan sopivimmat tutkimusmenetelmät tutkimusongelmien ratkaisemiseen.
Työssä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmiksi valikoitui haastattelu, havainnointi sekä kyselytutkimus. Haastattelujen avulla haluttiin saada palautetta vuoden 2019 Ammattipolkujen toimivuudesta sekä kävijöiden taustatietoja. Havainnoinnin avulla haluttiin tietoa tapahtumaympäristöstä, kävijöiden käyttäytymisestä sekä Ammattipolkujen toimivuudesta. Kyselytutkimus muodostettiin aiempien tutkimuksien tuloksien pohjalta, joiden perusteella haluttiin selvittää kohderyhmän mielipiteet ja toiveet, kuinka tietoa ammateista ja koulutuksista tulisi saada.
Valitun viitekehyksen ja tutkimusmenetelmien avulla saatiin muodostettua toimeksiantajalle kattava määrä kehittämisehdotuksia, joiden avulla he pystyvät kehittämään uutta Urapolku-konseptia vuodelle 2020. Ehdotukset auttavat toimeksiantajaa saavuttamaan kohderyhmän paremmin sekä suunnittelemaan toimivamman tapahtumaosion Taitajiin.