ICT-konsultointipalvelun tuotteistus
Myyry, Jaana (2019)
Myyry, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722971
Tiivistelmä
ICT-asiantuntijapalveluiden tuotteistus koetaan yhä haastavaksi useissa organisaatiossa, vaikka tuotteistettuihin palveluihin on pyritty jo pitkään. Vakioinnin kautta aineettomasta palvelusta voidaan saada konkretisoitu, monistettava palvelutuote, jonka tuottaminen on selkeää ja kannattavaa. Opinnäytetyössä tutkitaan ICT-asiantuntijapalveluiden tuotteistuspotentiaalia modulaarisuuden kautta, ja selvitetään, voiko hyvä tuotteistus vastata palvelun toimittamisen haasteisiin. Tutkimuskysymykset ja niiden alakysymykset ovat seuraavat
1. löytyykö vakioitavaa osuutta riittävästi, jotta tuotteistus onnistuu
1.1 saadaanko ICT-asiantuntijapalvelu kuvattua vakioituna, modulaarisena prosessina
2. mitkä ovat ICT-konsultaatiopalveluiden myynnin ja tuottamisen suurimmat ongelmakohdat
2.1 miten tuotteistus ja vakiointi voisivat tuoda haasteisiin ratkaisuja
Opinnäytetyö on suunnattu omaa asiantuntemustaan suoraan asiakkaalle myyville ICT-konsulteille ja ICT-myyntiosastoille. Työssä keskitytään kuvaamaan tuotteistusta johtajatasolle tuotettavien asiantuntijapalvelujen kautta. Painotus on sisäisessä tuotteistuksessa ja mm. markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu sekä tuotteen nimeäminen rajautuvat työstä pois. Myöskään hinnoittelun kysymyksiä ei käsitellä. Työn tarkoituksena on luoda tuotteistettu kehys, jota voidaan laajentaa ja soveltaa erityyppisiin asiantuntijakonsultaatioihin.
Opinnäytetyö on tutkimustyypiltään toiminnallinen ja sitä voidaan luonnehtia ICT-asiantuntijapalvelun tuotekehitystyöksi. Palvelutuotteistukseen ja ICT-konsultointiin liittyvään teoriapohjaan tutustumisen lisäksi työn tiimoilta suoritettiin asiantuntijahaastatteluita, jotta saatiin teoriapohjan tueksi myös ajantasaista käytännön näkemystä siihen, mitä onnistuneeseen ICT-palvelumyyntiin ja palveluiden toimittamiseen tarvitaan. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua, kvalitatiivista lähestymistapaa haastatellen ICT-alalla konsultti- ja myyntityössä toimivia henkilöitä. Opinnäytetyö on kirjoitettu kesän ja alkutalven 2019 aikana.
Opinnäytetyön tuloksena ICT-asiantuntijapalveluita saatiin kuvattua vakioituna, modulaarisena prosessina. Mallinnusta on mahdollista soveltaa monentyyppisiin konsultointitoimeksiantoihin. Haastattelujen myötä onnistuttiin lisäksi tunnistamaan käytännön työssä ilmenneitä ongelmakohtia ja epäonnistuneen palvelutoimituksen taustalla vaikuttavia syitä. Tuotteistamalla ja vakioimalla prosessi ICT-asiantuntijapalvelun tuottamiseen pystyttiin luomaan kuhunkin vaiheeseen vakioituja työkaluja, jotka tarjoavat ongelmakohtiin ratkaisuja. Nämä tuotetut tukimateriaalit ovat opinnäytetyön liitteissä. Opinnäytetyön liitteissä on kuvattu saavutettuja tuloksia esimerkinomaisesti, ja materiaaleista voidaan jatkaa tarkennuksiin ja organisaatiolle sopivaan kokonaisvaltaiseen tuotteistuspakettiin.
1. löytyykö vakioitavaa osuutta riittävästi, jotta tuotteistus onnistuu
1.1 saadaanko ICT-asiantuntijapalvelu kuvattua vakioituna, modulaarisena prosessina
2. mitkä ovat ICT-konsultaatiopalveluiden myynnin ja tuottamisen suurimmat ongelmakohdat
2.1 miten tuotteistus ja vakiointi voisivat tuoda haasteisiin ratkaisuja
Opinnäytetyö on suunnattu omaa asiantuntemustaan suoraan asiakkaalle myyville ICT-konsulteille ja ICT-myyntiosastoille. Työssä keskitytään kuvaamaan tuotteistusta johtajatasolle tuotettavien asiantuntijapalvelujen kautta. Painotus on sisäisessä tuotteistuksessa ja mm. markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu sekä tuotteen nimeäminen rajautuvat työstä pois. Myöskään hinnoittelun kysymyksiä ei käsitellä. Työn tarkoituksena on luoda tuotteistettu kehys, jota voidaan laajentaa ja soveltaa erityyppisiin asiantuntijakonsultaatioihin.
Opinnäytetyö on tutkimustyypiltään toiminnallinen ja sitä voidaan luonnehtia ICT-asiantuntijapalvelun tuotekehitystyöksi. Palvelutuotteistukseen ja ICT-konsultointiin liittyvään teoriapohjaan tutustumisen lisäksi työn tiimoilta suoritettiin asiantuntijahaastatteluita, jotta saatiin teoriapohjan tueksi myös ajantasaista käytännön näkemystä siihen, mitä onnistuneeseen ICT-palvelumyyntiin ja palveluiden toimittamiseen tarvitaan. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua, kvalitatiivista lähestymistapaa haastatellen ICT-alalla konsultti- ja myyntityössä toimivia henkilöitä. Opinnäytetyö on kirjoitettu kesän ja alkutalven 2019 aikana.
Opinnäytetyön tuloksena ICT-asiantuntijapalveluita saatiin kuvattua vakioituna, modulaarisena prosessina. Mallinnusta on mahdollista soveltaa monentyyppisiin konsultointitoimeksiantoihin. Haastattelujen myötä onnistuttiin lisäksi tunnistamaan käytännön työssä ilmenneitä ongelmakohtia ja epäonnistuneen palvelutoimituksen taustalla vaikuttavia syitä. Tuotteistamalla ja vakioimalla prosessi ICT-asiantuntijapalvelun tuottamiseen pystyttiin luomaan kuhunkin vaiheeseen vakioituja työkaluja, jotka tarjoavat ongelmakohtiin ratkaisuja. Nämä tuotetut tukimateriaalit ovat opinnäytetyön liitteissä. Opinnäytetyön liitteissä on kuvattu saavutettuja tuloksia esimerkinomaisesti, ja materiaaleista voidaan jatkaa tarkennuksiin ja organisaatiolle sopivaan kokonaisvaltaiseen tuotteistuspakettiin.