Asiakkaiden kokemus palveluista kuntouttavassa päivä- ja työtoiminta Tinkissä laadullisena tutkimuksena
Huhtala, Joonas (2019)
Huhtala, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722958
Tiivistelmä
Huhtala, Joonas. Asiakkaiden kokemus palveluista kuntouttavassa päivä- ja työtoiminta Tinkissä laadullisena tutkimuksena. Pori, syksy 2019, 21 s., ei liitteitä. Satakunnan ammattikorkeakoulu, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia palveluista ja mahdollisia kehittämiskohteita kuntouttavassa päivä- ja työtoiminta Tinkissä. Opinnäytetyö etenee loogisesti niin, että ensin on teoriapohja, sitten haastattelututkimuksen lähtökohtia, sitten haastattelutuloksia ja lopussa omaa pohdintaa.
Tehty tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kuusi asiakasta, joista kolme oli kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita ja kolme sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaita. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelumenetelmää käyttäen. Kaikkien haastateltavien haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, koska kaikki antoivat tähän luvan. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaat kokevat palvelut ja Tinkin toiminnan mieleisenä ja hyvänä. Asiakkaat kokivat saaneen Tinkistä huomattavaakin apua omaan kuntoutumiseensa. Asiakkaat pitivät yhteisöä ja vertaistukea parhaina asioina Tinkissä. Korjausehdotukset liittyivät henkilökunnan lisäämiseen, materiaalien lisäämiseen sekä parempiin asiakaskohtaisiin suunnitelmiin. Pelkoa liittyi aikaan, jolloin Tinkin joutuu jättämään. Sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaat pääsivät nopeammin palveluun kuin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat. Henkilökunta sai kiitosta ohjaamisesta ja avuliaisuudesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Tinkin toiminta on tärkeää asiakkaiden hyvinvoinnin kannalta ja ehkäisee syrjäytymistä ja lisää sosiaalisuutta. Yhteisö ja yhteishenki näyttäisi olevan kaikista tärkeintä paikassa, jossa tekeminen on kuitenkin se niin sanottu pääasia. Huhtala, Joonas. Clients experience about services in rehabilitation day and job activities Tinki by qualitative research. Pori, autumn 2019, 21 p., no appendices. Satakunta University of Applied Sciences, Pori. Training Programme of Social Studies, Bachelor of Social Services.
The priority of this research was to find out how the clients experience services and how to possibly advance them in rehabilitation day and job activities Tinki. This thesis advance logically. In the beginning is theory fundament, then basis of the interview research, then results of interviews and in the end my own speculation.
This research is qualitative. There was six clients who took part in this research. Three of them was clients of rehabilitation job activities and three of them was clients of social rehabilitation. The material was collected by interviewing of every client. Every interview of clients was recorded and transcribed because every client gave me permission for that. The transcribed material was analyzed by using the content analysis.
The results of the research says that the clients experience services and activity of Tinki cozy and good. The clients felt that they have got remarkable help for their own rehabilitation. They kept the community and the peer support best things in Tinki. More staff, more working materials and better personal plans for clients were fixing propositions. There was fear in that time they have to left Tinki. The clients of social rehabilitation got faster to the service than the clients of rehabilitation job activities. The staff was thanked of steering and being helpful by clients.
Based on the results of the research can be noticed that activity of Tinki is important because the wellness of clients and it prevents marginalization and increases sociality. The community and the team spirit seems to be the most important things in the place where doing by hands is the main thing you can say.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia palveluista ja mahdollisia kehittämiskohteita kuntouttavassa päivä- ja työtoiminta Tinkissä. Opinnäytetyö etenee loogisesti niin, että ensin on teoriapohja, sitten haastattelututkimuksen lähtökohtia, sitten haastattelutuloksia ja lopussa omaa pohdintaa.
Tehty tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kuusi asiakasta, joista kolme oli kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita ja kolme sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaita. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelumenetelmää käyttäen. Kaikkien haastateltavien haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, koska kaikki antoivat tähän luvan. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaat kokevat palvelut ja Tinkin toiminnan mieleisenä ja hyvänä. Asiakkaat kokivat saaneen Tinkistä huomattavaakin apua omaan kuntoutumiseensa. Asiakkaat pitivät yhteisöä ja vertaistukea parhaina asioina Tinkissä. Korjausehdotukset liittyivät henkilökunnan lisäämiseen, materiaalien lisäämiseen sekä parempiin asiakaskohtaisiin suunnitelmiin. Pelkoa liittyi aikaan, jolloin Tinkin joutuu jättämään. Sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaat pääsivät nopeammin palveluun kuin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat. Henkilökunta sai kiitosta ohjaamisesta ja avuliaisuudesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Tinkin toiminta on tärkeää asiakkaiden hyvinvoinnin kannalta ja ehkäisee syrjäytymistä ja lisää sosiaalisuutta. Yhteisö ja yhteishenki näyttäisi olevan kaikista tärkeintä paikassa, jossa tekeminen on kuitenkin se niin sanottu pääasia.
The priority of this research was to find out how the clients experience services and how to possibly advance them in rehabilitation day and job activities Tinki. This thesis advance logically. In the beginning is theory fundament, then basis of the interview research, then results of interviews and in the end my own speculation.
This research is qualitative. There was six clients who took part in this research. Three of them was clients of rehabilitation job activities and three of them was clients of social rehabilitation. The material was collected by interviewing of every client. Every interview of clients was recorded and transcribed because every client gave me permission for that. The transcribed material was analyzed by using the content analysis.
The results of the research says that the clients experience services and activity of Tinki cozy and good. The clients felt that they have got remarkable help for their own rehabilitation. They kept the community and the peer support best things in Tinki. More staff, more working materials and better personal plans for clients were fixing propositions. There was fear in that time they have to left Tinki. The clients of social rehabilitation got faster to the service than the clients of rehabilitation job activities. The staff was thanked of steering and being helpful by clients.
Based on the results of the research can be noticed that activity of Tinki is important because the wellness of clients and it prevents marginalization and increases sociality. The community and the team spirit seems to be the most important things in the place where doing by hands is the main thing you can say.