Valmennustoiminnan kehittäminen Forssan Palloseuran juniorit ry:ssä
Vuorela, Joni (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Forssan Palloseuran junioreiden valmentajien osaamista ja samalla luoda seuralle esimerkki mallista, jota se voi käyttää apuna valmentajiensa koulutuksessa ja kehittämisessä. Projekti on tehty toimeksianto tyylisesti Forssan Palloseuralle, jossa seuran sisäinen valmentajien kehittäminen on aiemmin ollut ”lapsen kengissä”. Tavoitteena oli tässä työssä kehittää käytännössä viisi henkistä projektiryhmää ja täten parantaa heidän ammattitaitoaan valmentajina. Työ rajattiin yhdessä seuran kanssa niin, että käytännön koulutustilaisuuksien avulla keskityttiin valmennuksen perusasioihin ja niiden läpi käymiseen. Tämän projektin tarkoitus oli antaa projektiryhmän valmentajille keinoja oikeaoppiseen valmennukseen ja keinoja niiden huomioimiseen käytännön valmennustilanteissa.
Käytännössä tähän projektiryhmään valittiin yhdessä seuran valmennuspäällikön kanssa seurassa toimivia aloittelevia valmentajia, joiden katsottiin tarvitsevan tämän projektin kaltaista koulutusta. Projektiryhmään saatiinkin viisihenkinen ryhmä, joiden osaamista pyrittiin kehittämään käytännön koulutustilaisuuksilla, joissa käytiin läpi valmennuksessa tärkeitä osa-alueita. Valmentajien kehittämisen tueksi projektiryhmälle annettiin myös kuhunkin teemaan sopivia kotitehtäviä. Koulutuksissa käydyt aihealueet rajattiin myös yhdessä seuran valmennuspäällikön kanssa.
Työn seurauksena projektiryhmässä olleiden valmentajien osaaminen kehittyi ja seuralle saatiin luotua malli, jota se voi käyttää jatkossa valmennusosaamisen kehittämiseen seuran sisäisessä koulutuksissa. Projektin lopuksi kerätyn palautteen perusteella valmentajat ja seuran edustaja kokivat projektin hyödyllisenä ja vastaavanlaisen mallin hyödyntämisen hyvänä mahdollisuutena myös jatkossa.
Projektin päätelmänä voidaan todeta kyseisen projektin olleen kehittävä valmentajien näkökulmasta. Lisäksi myös seuran edustaja koki kyseisen kaltaisen projektimallin olevan hyvä päänavaus seuran sisäiselle koulutukselle. Tosin kaikki projektiin osallistuneet olivat yhtä mieltä siitä, että mallia on syytä muokata aina jokaisen projektiryhmän tarpeiden mukaan. Kaikki osapuolet olivat myös yhtä mieltä siitä, että projektin seurauksena ainakin kyseissä projektiryhmässä olleiden valmentajien kesken yhteisöllisyys kasvoi, jonka voidaan katsoa olevan myös tärkeä ja huomioon otettava asia myös jatkossa seuran sisäisiä koulutuksia suunniteltaessa.
Käytännössä tähän projektiryhmään valittiin yhdessä seuran valmennuspäällikön kanssa seurassa toimivia aloittelevia valmentajia, joiden katsottiin tarvitsevan tämän projektin kaltaista koulutusta. Projektiryhmään saatiinkin viisihenkinen ryhmä, joiden osaamista pyrittiin kehittämään käytännön koulutustilaisuuksilla, joissa käytiin läpi valmennuksessa tärkeitä osa-alueita. Valmentajien kehittämisen tueksi projektiryhmälle annettiin myös kuhunkin teemaan sopivia kotitehtäviä. Koulutuksissa käydyt aihealueet rajattiin myös yhdessä seuran valmennuspäällikön kanssa.
Työn seurauksena projektiryhmässä olleiden valmentajien osaaminen kehittyi ja seuralle saatiin luotua malli, jota se voi käyttää jatkossa valmennusosaamisen kehittämiseen seuran sisäisessä koulutuksissa. Projektin lopuksi kerätyn palautteen perusteella valmentajat ja seuran edustaja kokivat projektin hyödyllisenä ja vastaavanlaisen mallin hyödyntämisen hyvänä mahdollisuutena myös jatkossa.
Projektin päätelmänä voidaan todeta kyseisen projektin olleen kehittävä valmentajien näkökulmasta. Lisäksi myös seuran edustaja koki kyseisen kaltaisen projektimallin olevan hyvä päänavaus seuran sisäiselle koulutukselle. Tosin kaikki projektiin osallistuneet olivat yhtä mieltä siitä, että mallia on syytä muokata aina jokaisen projektiryhmän tarpeiden mukaan. Kaikki osapuolet olivat myös yhtä mieltä siitä, että projektin seurauksena ainakin kyseissä projektiryhmässä olleiden valmentajien kesken yhteisöllisyys kasvoi, jonka voidaan katsoa olevan myös tärkeä ja huomioon otettava asia myös jatkossa seuran sisäisiä koulutuksia suunniteltaessa.