Markkinointikampanjan suunnittelu ja mittaaminen retail-alalla, tapaustutkimus: Top Sport
Haapala, Jaakko (2019)
Haapala, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823088
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi, mitä markkinointikampanjan suunnittelu tarkoittaa, ja kuinka se tehdään onnistuneesti. Opinnäytetyö käy läpi siihen liittyvät markkinointiviestinnän teoriat. Opinnäytetyössä käydään läpi myös markkinointikampanjan mittaamista.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on seuraava; kuinka markkinointikampanjan suunnittelu tehdään ja miten markkinoinnin tulosta mitataan.
Opinäytetyön kohdeyritys on Luhta Sportswear Company. Tarkemmin käsittelen Top Sport ketjun markkinointia. Tarkistelen tarkemmin yhtä yrityksen markkinointikampanjaa. Tavoitteena oli selvittää yrityksen markkinoinnin suunnittelun nykytila ja luoda yritykselle toimintamalleja markkinoinnin kampanjasuunnittelun kehittämiseksi. Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Tuloksena saatiin selville, kuinka organisaatio suunnittelee markkinointikampanjat, kuinka niitä mitataan ja onnistuiko markkinointikampanja liiku 2 viikkoa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että markkinointikampanjan suunnittelu rakentuu useita eri vaiheista ja suunnittelun pitää perustua prosessikaavioon ja olla pitkäjänteistä, koska poikkeuksetta kyseessä on yrityksen markkinoinnin suurin menoerä. Kohdeorganisaation markkinointikampanjoiden suunnittelu on organisoitua pohjautuen suunniteltuihin prosesseihin. Yrityksen markkinoinnin mittaamisessa on vielä kehitettävää ja tähän opinäytetyössä on kehitetty ratkaisuja. Perinteisesti kotimaiset yritykset eivät ole seuranneet markkinoinnin tuloksellisuutta. Markkinointia ei ole osattu seurata tunnuslukujen perusteella. Yrityksien pitääkin suunnata resursseja henkilökunnan koulutuksiin, jotta he ovat ajan tasalla markkinoinnin kehityksestä. Datan ja tilastojen tuominen markkinointiin vaatii myös analyyttisen ajattelun kehittämisen markkinoinnin keskuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on seuraava; kuinka markkinointikampanjan suunnittelu tehdään ja miten markkinoinnin tulosta mitataan.
Opinäytetyön kohdeyritys on Luhta Sportswear Company. Tarkemmin käsittelen Top Sport ketjun markkinointia. Tarkistelen tarkemmin yhtä yrityksen markkinointikampanjaa. Tavoitteena oli selvittää yrityksen markkinoinnin suunnittelun nykytila ja luoda yritykselle toimintamalleja markkinoinnin kampanjasuunnittelun kehittämiseksi. Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Tuloksena saatiin selville, kuinka organisaatio suunnittelee markkinointikampanjat, kuinka niitä mitataan ja onnistuiko markkinointikampanja liiku 2 viikkoa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että markkinointikampanjan suunnittelu rakentuu useita eri vaiheista ja suunnittelun pitää perustua prosessikaavioon ja olla pitkäjänteistä, koska poikkeuksetta kyseessä on yrityksen markkinoinnin suurin menoerä. Kohdeorganisaation markkinointikampanjoiden suunnittelu on organisoitua pohjautuen suunniteltuihin prosesseihin. Yrityksen markkinoinnin mittaamisessa on vielä kehitettävää ja tähän opinäytetyössä on kehitetty ratkaisuja. Perinteisesti kotimaiset yritykset eivät ole seuranneet markkinoinnin tuloksellisuutta. Markkinointia ei ole osattu seurata tunnuslukujen perusteella. Yrityksien pitääkin suunnata resursseja henkilökunnan koulutuksiin, jotta he ovat ajan tasalla markkinoinnin kehityksestä. Datan ja tilastojen tuominen markkinointiin vaatii myös analyyttisen ajattelun kehittämisen markkinoinnin keskuudessa.