Suomen ja Japanin väliset kulttuurierot: Mitä suomalaisyritysten tulisi huomioida sosiaalisen median markkinoinnissa Japanissa
Vähäkangas, Siina (2019)
Vähäkangas, Siina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823067
Tiivistelmä
Maailma monikulttuuristuu ja sosiaalisen median avulla ihmiset pystyvät olemaan yhteydessä toisiinsa yhä helpommin. Myös yritykset hyötyvät sosiaalisesta mediasta sekä markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, mutta toteuttaessaan kansainvälistä markkinointia on hyvä pitää mielessä eri kulttuurien välillä vallitsevat erot.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sitä, mitä suomalaisyritysten pitäisi ottaa huomioon toteuttaessaan sosiaalisen median markkinointia Japanissa. Sen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sitä, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat kaikkein suosituimpia Suomessa ja erityisesti Japanissa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Suomen ja Japanin välisiä kulttuurillisia ja viestinnällisiä eroja.
Opinnäytetyön teoreettinen osio käsittelee kulttuuria ja kulttuurien välisiä eroja, sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median kanavista erityisesti Facebookia, Instagramia ja Twitteriä. Lisäksi osiossa tarkastellaan sosiaalisen median käytön eroja suomalaisten ja japanilaisten välillä sekä yleisesti vallitsevia sosiaalisen median trendejä. Suomalaisen ja japanilaisen kulttuurien välisiä eroja tarkastellaan hyödyntäen Geert Hofsteden teoriaa kulttuurien ulottuvuuksista sekä Edward T. Hallin teoriaa matalan ja korkean kontekstin kulttuureista, Suomen edustaessa matalan ja Japanin edustaessa korkean kontekstin kulttuuria.
Opinnäytetyöprojekti toteutettiin syys-lokakuussa 2019 ja se tehtiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää asiantuntijaa, jotka työnsä puolesta olivat sidoksissa Suomen tai Japanin kulttuureihin sekä sosiaalisen median markkinointiin. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2019.
Tutkimustuloksissa selvisi, että yritysten kannalta hyödyllisimmät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Instagram sekä Twitter. Lisäksi uudemmat sovellukset kuten LINE ja TikTok ovat saavuttaneet jalansijaa Japanissa. Haastateltavien mukaan yritykselle sopivin sosiaalisen median kanava riippuu pitkälti kuitenkin yrityksen kohderyhmästä, sillä kanavien käyttäjäryhmillä on eroja. Mitä sosiaalisen median sisältöön tulee, ovat kuvat ja videot kaikkein suosituimpia. Tuloksissa ilmeni myös se, että Suomella ja Japanilla on suuria eroja mm. kommunikoinnissa ja että suomalaisten yritysten tulisi ehdottomasti käyttää japanin kieltä toteuttaessaan sisältöä japanilaiselle yleisölle.
Tutkimusten perusteella pystyttiin toteamaan, että Suomen ja Japanin välillä on jonkin verran eroja mutta myös yhtäläisyyksiä tutkittavien teemojen keskuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sitä, mitä suomalaisyritysten pitäisi ottaa huomioon toteuttaessaan sosiaalisen median markkinointia Japanissa. Sen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sitä, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat kaikkein suosituimpia Suomessa ja erityisesti Japanissa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Suomen ja Japanin välisiä kulttuurillisia ja viestinnällisiä eroja.
Opinnäytetyön teoreettinen osio käsittelee kulttuuria ja kulttuurien välisiä eroja, sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median kanavista erityisesti Facebookia, Instagramia ja Twitteriä. Lisäksi osiossa tarkastellaan sosiaalisen median käytön eroja suomalaisten ja japanilaisten välillä sekä yleisesti vallitsevia sosiaalisen median trendejä. Suomalaisen ja japanilaisen kulttuurien välisiä eroja tarkastellaan hyödyntäen Geert Hofsteden teoriaa kulttuurien ulottuvuuksista sekä Edward T. Hallin teoriaa matalan ja korkean kontekstin kulttuureista, Suomen edustaessa matalan ja Japanin edustaessa korkean kontekstin kulttuuria.
Opinnäytetyöprojekti toteutettiin syys-lokakuussa 2019 ja se tehtiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää asiantuntijaa, jotka työnsä puolesta olivat sidoksissa Suomen tai Japanin kulttuureihin sekä sosiaalisen median markkinointiin. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2019.
Tutkimustuloksissa selvisi, että yritysten kannalta hyödyllisimmät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Instagram sekä Twitter. Lisäksi uudemmat sovellukset kuten LINE ja TikTok ovat saavuttaneet jalansijaa Japanissa. Haastateltavien mukaan yritykselle sopivin sosiaalisen median kanava riippuu pitkälti kuitenkin yrityksen kohderyhmästä, sillä kanavien käyttäjäryhmillä on eroja. Mitä sosiaalisen median sisältöön tulee, ovat kuvat ja videot kaikkein suosituimpia. Tuloksissa ilmeni myös se, että Suomella ja Japanilla on suuria eroja mm. kommunikoinnissa ja että suomalaisten yritysten tulisi ehdottomasti käyttää japanin kieltä toteuttaessaan sisältöä japanilaiselle yleisölle.
Tutkimusten perusteella pystyttiin toteamaan, että Suomen ja Japanin välillä on jonkin verran eroja mutta myös yhtäläisyyksiä tutkittavien teemojen keskuudessa.